Tacopaj a´la lchf

Tacopaj lchf

Äntligen fredag, eller vad säger ni? Denna dagen har verkligen segat sig fram. Var helt inställd på att jag skulle ut och springa direkt när jag kom hem från jobbet men när jag väl kom hem så var jag så trött och seg så jag hoppade faktiskt över det, jag som inte hoppat över någon träning på jättelänge! Ja, ja, ibland får man göra så, jag tar mig en tur imorgon bitti istället. Om du kör periodisk fasta så vet du väl att det är som allra bäst att lägga in sin träning strax innan fastan avslutas, bäst förbränning då :-)

Istället för löpning så blev det matlagning när jag kom hem, en tacopaj stod på schemat. Denna går givetvis att göra som en "vanlig" paj, dvs inte lchf men innehållet kan man ju köra samma om man vill. Så här gjorde jag:
 
Ingredienser pajskal
2 dl mandelmjöl
½ dl kokosmjöl
1 msk fibershusk
½ tsk salt
50 g smör
1 ägg
1 dl vatten

Börja med att blanda ihop de torra ingredienserna. Lägg sedan i en matberedare tillsammans med tärnat smör och kör några varv. Tillsätt ägg och vatten och kör tills du fått en bra deg.

Pressa ut degen i en springform och ställ i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 175 grader. Ställ sedan in formen i ca 10 min och förgrädda skalet.

Ingredienser pajfyllning
800 g nötfärs
1 gul lök
1 vitlök
olivolja
2 msk tomatpuré
2 msk tacokryddor (helst hemmagjorda)
1 dl vatten

Hacka lökarna och fräs i en stekpanna i någon minut, tillsätt färsen och bryn på. I med tomatpurén, kryddorna och vattnet, låt stå och puttra några minuter.

Övriga ingredienser
2 dl creme fraiche
1 pkt philadelphiaost
några tomater
några skivor ost

Blanda ihop creme fraiche och philadelphiaost, skiva upp tomaterna.

Fyll pajskalet med färsen, kleta över creme fraiche blandingen, lägg över de skivade tomaterna. Skiva över lite ost (eller riv).

Höj ugnen till 225 grader och ställ in formen i ca 20 minuter.

Servera tex med en sallad och guacemole :-)

Vi vuxna tyckte denna pajen var riktigt god, barnen tyckte väl sådär, Isabella sa att hon inte gillade pajskalet ;-) resten var gott. Ja, ja, dessa barn! ;-)

guacemole

tacopaj med guacemole och sallad


Nej, nu ska det mysas framför teven, kommer väl somna inom en timme förstås. Det blir nog till att titta på sista avsnittet av Homeland, säsong 2, ni har väl inte missat denna grymma serie???

Kommentarer