Ny stekpanna i kolstål och traktörpanna i gjutjärn


de buyer

En av prylarna som låg i mitt stooooora paket ifrån Bagaren och Kocken som jag fick hem igår var en liten stekpanna ifrån de Buyer som är ett franskt företag som från början bara gjorde sina produkter till restauranger och storkök men som sedan 2001 även säljer till privata konsumenter. Stekpannan är gjord i kolstål något som är helt nytt för mig. Någon som testat?? Kolstål ska tydligen tåla väldigt hög värme, man kan använda vilka redskap som helst, även stål och pannan blir bara bättre ju längre man använder den. Den går från att vara i silverfärg som ny till svart som använd.

le creuset

Jag köpte även en ny traktörpanna ifrån Le Creuset. Jag har en turkos stekgryta ifrån samma märke sedan tidigare och tycker deras grejer är så himla snygga! Traktörpannan valde jag dock i en neutral svart färg. Le Creuset, även det ett franskt märke, handgjort och med livstids garanti :-)

Ska bli kul att testa mina nya pannor så småningom. Blir väl till att göra ett stort lass med köttfärssås i traktörpannan först och steka på en omelett i kolstålspannan ;-)

Kommentarer