Egengjorda hamburgare från grunden med köttkvarn

kitchen aid köttkvarn


Igår var det dags att testa den nyinköpta köttkvarnen till min Kitchen Aid! Jag funderade och undersökte länge och väl innan jag bestämde mig för just denna köttkvarn. Har ju både en Kitchen Aid och en Ankarsrum assistent och på Bagaren och Kocken så fanns det köttkvarnar till båda två. Jag valde tillslut Kitchen Aiden och anledningen till det är helt enkelt att Kitchen Aiden har jag framme i köket, Ankarsrum står i källaren ;-)

egenmald färs

Efter att ha läst på litegrann så kom jag fram till att det bästa är att frysa köttet som man ska använda i någon timme innan den mals. Jag skar helt enkelt upp en bit högrev i mindre bitar och slängde in i frysen en timme, sedan satte jag igång. Jag tycker kvarnen funkade jättebra! Den gjorde vad den skulle göra, enkelt och snabbt. Jag är helnöjd!!

Själva färsen formade jag sedan väldigt lätt i handen och la i min hamburgerpress, tog ca 150-170 g per hamburgare. In i kylen tills det var dags att grilla. Då saltade och pepprade jag och la på grillen. Hamburgarna blev supergoda men nästa gång ska jag nog salta och peppra innan jag maler eftersom man inte ska arbeta för mycket med färsen när den är färdigmald. Kanske även lite grillkrydda på :-) Men som sagt, helnöjd med kvarnen än så länge. Idag ska vi testa att göra egen korv, för jag köpte faktiskt ett korvhorn också!! Återkommer med det resultatet ;-)

hamburgare
 
hamburgare på grillen

lchf hamburgare
 

Kommentarer

  1. Härligt, det blir verkligen ÄNNU godare med egenmald färs. Saftigare och mer god köttsmak...

    SvaraRadera
  2. Absolut så mycket godare med egenmald färs, och det bästa är ju att man vet precis vad det är som har malts ner!
    Så kul att ni ska testa att göra egen korv, det är hur lätt som helst så det går säkert jättebra! Ska bli spännande att se resultatet, lycka till!

    SvaraRadera
  3. Kan knappast bli godare! Vi har gjort egen färs ibland och det blir så gott.
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar