Svartglänsande oxfilé med worcestershiresås på grillen

svartglänsande worcestershirefilé

Det finns mycket goda recept i Jamie Olivers bok "Jamie grillar" kan jag berätta ;-) Gjorde en av Jamies egna favoriter häromdagen, Svartglänsande worcestershirefilé. Mums säger jag bara! Oxfilé måste ju vara absolut godaste nötköttet att lägga på grillen. I vår familj gillar vi dessutom "blodigt" kött så det här köttet blev helt perfekt :-) Så här gjorde jag:

Ingredienser
1 bit oxfilé på ca 1 kg
2 rågade tsk dijonsenap
8-10 msk worcestershiresås (uttala det om du kan ;-))
en rejäl skvätt olivolja, jag tog kanske en halv dl
2 stora rosmarinkvistar, hackade
smör

Börja gärna med detta på morgonen, allra bäst dagen innan. Lägg alla ingredienser till marinaden i en påse, i med köttet och låt marinera några timmar. Ta ut köttet i god tid innan grillning så det hinner på rumstemperatur.

Ordna med grillen så du har en perfekt varm glöd på ena sidan och en lite svalare på andra. Lägg några kylda smörkulor i en skål med kallt vatten och ta med ut till grillen.

Klappa köttet torrt med hushållspapper och rulla det sedan i olivolja. Lägg på hetaste sidan av grillen och grilla i sammanlagt 8 minuter. Vänd köttet en gång i minuten samtidigt som du gnider in ytan med det kylda smöret.

Efter de 8 min så flyttar du över köttet till den svalare delen och låter det grillas från 2-6 min beroende på hur du vill ha ditt kött. Jag tog två minuter och då blev det rätt så blodigt som du ser på bilderna.

Ta upp köttet och låt vila några minuter. Skiva upp i lagom skivor och lägg skivorna på ett fat, ringla över lite mer worcestershiresås och olja, salta och peppra. Servera med tillbehör. Jag valde kokt egenodlad färskpotatis, grillade lökar, hemmagjord snabblagad bearnaisesås och kokta morötter. Mums!!


Kommentarer

Skicka en kommentar