Koljafiléer i krämig sås + massor av grönsaker

rice ugnsform

Har använt grillen extremt mycket denna sommaren men ibland så blir det annat ;-) Precis som häromdagen när vi blev sugna på fisk. Den här rätten kan man egentligen göra med nästan vilken fisk som helst, jag hade kolja i frysen så det fick bli den.

Gick ut i trädgården och skördade de grönsakerna som jag tyckte skulle passa till fisken, det blev tomater, squash, haricot verts, purjolök och röd lök. Sockerärtor blev det det också men de kokade jag för sig själva.


skörd

Som många gånger förut så använde jag mig av Zetas kräm av soltorkade tomater i såsen, kan inte få nog av den, tycker den är sååå god. Ska nog ge mig på att försöka göra en egen sådan här sedan när jag har tillräckligt med egna tomater och kan ugnstorka dem ;-)

Ingredienser
1 kg koljafilé (eller någon annan fisk)
1 purjolök (mina är små än så länge så köper du en så räcker det med halva)
1 röd lök
ett gäng haricot verts
2 squash
några tomater
en dillkrona (går att hoppa över)
3-4 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
en stor msk kräm av soltorkade tomater
salt och peppar
ett gäng räkor (går att hoppa över)

Dela squashen i mindre bitar och stek på några minuter i smör och olivolja. Lägg i botten av en stor ugnsform. Skiva lökarna och lägg hälften över squashen. Skiva även bönorna och lägg över.

Dela fisken i hälften och lägg över grönsakerna, salta och peppra väl. Här valde jag även att tillsätta blommorna från kanske en halv krondillsblomma. Har så himla mycket krondill och brukar inte använda det i maten men det gav god smak, kunde nog använt mig av hela ;-). Lägg över resterande löken.

Blanda ihop grädde med creme fraiche och krämen, lite salt och peppar och häll över fisken. Halvera några tomater och lägg över det hela.

In i ugnen på 200 grader i ca 25-30 min, lite beroende på vad du har för form. Ge den gärna lite färg på slutet, dvs höj värmen.

Servera med sallad, ris eller varför inte nykokt färskpotatis.

kolja

Kommentarer

  1. Ser toppengott ut. Jag tror vi har fin torskfilé i frysen. J påstår att vi ska laga fish´n chips på den, men jag kanske hinner före...

    SvaraRadera
  2. Vad gott! Helt i min smak. Den där soltorkade tomatkrämen är jag också väldigt förtjust i och duttar i lite till höger och vänster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är den god, har den mest i dippsåser, där passar den väldigt bra!

      Radera
  3. Vilken fin blogg du har! Tack för din kommentar! SV: Javisst, det är stavmixer jag menar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Therese, bra då ska jag kanske testa :-)

      Radera
  4. Det måste ändå vara lyckan på jorden att gå ut i sin egen trädgård och hämta färsk mat :) Hoppas du får en fortsatt lika fin skörd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man är verkligen lycklig när det är dags för skörd!

      Radera
  5. Låter väldigt gott. Mycket grönt är aldrig fel. MEN hur i hela världen kan du använda FRYST ??? fisk ? Fisk skall köpas färsk och alltid hel. Filea får man göra själv. Annars vet man aldrig om fisken är färsk. Har hört att det finns såna som ger sina barn fiskpinnar . Är ungefär samma sak och består av 30% mald fiskrens och resten andra komponenter.
    Hälsningar Kenneth på västkusten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kenneth! Jag hade ju givetvis köpt koljan färsk men fryst in den sedan :-) Har en släkting nere i fiskhamnen här i Göteborg som vi köper av och då blir det inte en file utan rätt så mycket och då måste givetvis det mesta gå i frysen men jag köper aldrig fryst fisk från affären, såklart!! Fiskpinnarna gör jag också själv ;-)

      Radera

Skicka en kommentar