Pulled pork med hemmagjord barbequesås

pulled pork

I lördags gav jag mig på pulled pork igen. Jag gjorde ju pulled pork för ett tag sedan fast då med köpebarbequesås men denna gången så gjorde jag min egen sås istället. Gissa om det blev godare? ;-) Den här innehåller inte så mycket socker eftersom det bara är ½ dl ketchup, slängde dessutom i en skvätt whiskey ;-) Så här gjorde jag:

Ingredienser
1 burk krossade tomater
½ dl ketchup
1 msk tomatpuré
3 msk balsamvinäger
2 msk whiskey
1 tsk rökt paprikapulver
4 st stötta kryddnejlikor
1 tsk spiskummin
2 st vitlöksklyftor
en näve färsk timjan
2 kvistar färsk rosmarin
2-3 färska lagerblad eller 1-2 torkade
salt och peppar
1 st fläskkarré i bit

Börja med att blanda ihop krossade tomater, ketchup, tomatpuré, balsamvinäger och whiskey i en kastrull. Låt koka upp.

Hacka vitlöken ihop med timjanblad och rosmarin så smått du kan. Tillsätt till såsen. Tillsätt övriga kryddor och låt småputtra under ca 15 min.

Lägg fläskkarrén i en gryta med lock som tål ugnen. Salta väl. Häll över såsen. In i ugnen på 110 grader i 7-9 timmar. Jag körde 8 timmar, blev helt perfekt!

När köttet är klart så drar man helt enkelt isär köttet med en gaffel och blandar om med såsen direkt i grytan.

Servera tex som vi gjorde i tortillabröd med coleslaw och andra grönsaker. Sååååå gott!!!


Kommentarer

  1. Vad roligt att påträffa en göteborgare i bloggvärlden. Fint recept på pulled pork. Jag brukar också laga pulled pork med liknande ingredienser

    Hälsningar Gosia från Hedens område

    SvaraRadera
  2. Kul att du hittade hit! Ska genast kika in hos dig :-)

    SvaraRadera
  3. Pulled pork är en trend just nu helt klart, man ser det här och där, men vad gör väl det när det är så bra som det är?! :)
    Brukar också göra med egen bbqsås, men baserar den ofta på vin vilket ger en riktigt kraftig smak som fläskköttet ofta behöver.

    Alltid lika roligt att titta in här.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar