Midsommarens snapsar, sillar och laxar

Amanda tunic Love forever
Skål och glad midsommar! Hade på mig min nyinköpta Amanda tunika från Love Forever, älskar den! Mitt nya favvomärke ;-)
Hoppas ni har överlevt midsommaraftonen ;-) Vi hade en jätteskön och fin dag. Dagen började ju med världens värmebölja, det var uppåt 29 grader redan tidigt på förmiddagen men sedan sjönk temperaturen allt eftersom timmarna gick. Vi började med en himla god midsommarlunch hemmavid, sedan åkte vi ut med båten till Rörö som är en ö utanför inte så långt från oss. Stort midsommarfirande med dans kring stången, lotterier mm. Mysigt och lagom för vår lilla familj. Efter några timmar bar det hemåt igen och på kvällen så blev det grillat, återkommer till den middagen.


 Tillbaka till lunchen..... Jag som inte skulle köra båten fick börja med att testa snapsarna ;-). Har testat Snälleröds snapsar förut. Himla käckt med sådana här småflaskor tycker jag, då kan man få testa flera smaker och dessutom är de ekologiska, jättebra! Vinet som vi drack var Las Moras, som jag sagt tidigare, jättegott och passar till det mesta :-)
 

Den gravade laxen jag gjorde var exakt samma som jag hade häromdagen till Grönare högtider, flädergravad lax. Den var ju så himla god så jag var tvungen att göra den igen. Receptet hittar du HÄR.


Jag gjorde bara en egen sill i år. Resten köpte vi i affären. Sambon gillar Abba´s bäst, han nöjer sig med fransk löksill men jag valde att testa årets smak Lime och Ingefära och Brännvinssill också. Goda allihopa!

Ingredienser sill med kräm av soltorkade tomater
1 burk 5-min sill
1½ dl majonäs
1½ dl creme fraiche
1 stor msk kräm av soltorkade tomater
rivet skal av ½ citron
salt och peppar

Häll av sillen. Blanda ihop övriga ingredienser i en skål. Tillsätt sillen och rör runt. Låt stå i kylen över natten.



Grillningen på kvällen blev en riktig höjdarmiddag om jag får säga det själv ;-) Återkommer till den!

Kommentarer