Då var kvällens dippsåser klara!


Ja, då var kvällens dippsåser klara! Ikväll ska vi ha goa vänner över på middag och alltid när jag ska bjuda på mat så brukar jag under dagen gå lite och småfixa med maten så att jag inte behöver stå med allt sedan på samma gång. Nu har jag gjort klart de dippsåserna som vi ska ha. Det blev en guacamole, en fetaost- och soltorkad tomat dipp och en grönmögeldipp.

Ingredienser guacamole
2 st avocado
1 st stor tomat
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk pressad citron
½ dl creme fraiche
några droppar tabasco eller lite sambal oelek
salt och peppar

Mixa ihop alla ingredienser med en stavmixer. Häll upp i en skål och ställt svalt fram till servering.

Ingredienser fetaost- och soltorkad tomat dipp
2-3 dl turkisk yoghurt
½ dl creme fraiche
1 pkt fetaost
1 msk kräm av soltorkade tomater
2 msk olivolja

Mosa fetaosten med en gaffel i en skål. Tillsätt resterande ingredienser och rör runt. In i kylen tills servering.

Ingredienser grönmögelostdipp
2 dl turkisk yoghurt
1 dl creme fraiche
grönmögelost efter smak, vissa smakar mycket, vissa smakar mindre
1 msk flytande honung
peppar och lite salt

Lägg osten i en skål och mosa med en gaffel. Tillsätt resterande ingredienser och rör runt. In i kylen tills servering.

Efter flera timmars regnande här i Göteborg så har faktiskt solen börjat skina nu så jag ska ta med mig Rasmus och gå ut i trädgården (innan nästa skyfall kommer ;-)) Sedan kommer gästerna :-)


Kommentarer

  1. Härliga dipsåser du bjuder på. Guacamole gör vi ofta hemma men de andra har jag inte testat (ännu)... de låter jättegoda. Ha en trevlig lördagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du testa de Amy, jättegoda! Trevlig lördag till dig med :-)

      Radera
  2. Härligt med olika såser. Gott till både grönsaksdipp och grillat.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar