Torskrygg i dill- och gräslökssås med blomkålsris


Gårdagens fredagsmiddag blev fin fin torskrygg. Jag valde att göra den i ugnen tillsammans med en god sås och till det hela blev det blomkålsris. För er som vill dra ner på kolhydraterna litegrann kan jag verkligen rekommendera blomkålsris. Jag brukar för det mesta välja att steka blomkålen efter jag rivit den men den här gången kokade jag den i 4 minuter, blev jättegott och ett superbra alternativ till vanligt ris.

Ingredienser
torskrygg (eller filé) för 6-8 personer
4 dl grädde
1 burk philadelphiaost med gräslökssmak
en knippe dill
salt och peppar
fiskkrydda
smör
röd paprika
purjolök
1 st gul lök
körsbärstomater
1 st hummer (kan man givetvis hoppa över)

Börja med att dela paprikan, purjolöken och den gula löken i mindre bitar. Stek på i smör några minuter så dom mjuknar. Lägg röran i botten på en smord ugnsform.

Dela torskryggen i mindre bitar, salta, peppra och krydda med någon fiskkrydda. Lägg över grönsakerna i ugnsformen.

Blanda ihop grädde, philadelphiaost och hackad dill i en bunke. Häll blandningen över fisken. Dela ett gäng körsbärstomater och fördela över det hela.

In i ugnen på 200 grader i ca 20 min eller tills fisken är ca 50 grader. Eftersom vi har humrar kvar i frysen sedan höstens fångst så lyxade vi till det lite och la på en hummer mot slutet. Hummerbitarna fick åka med i ugnen dom sista 5 min.

Servera med blomkålsris.

På bilden högst upp ser ni några av de äldre danstjejerna, grymt duktiga!
Idag har vi varit på dansuppvisning. Våran dotter Isabella går i dansskola hos Malin Johansson, ja, ni vet hon som har varit med och dansat i Let´s Dance. Idag var det stor uppvisning med säkert 15 grupper i olika åldrar som dansade. Jättekul och alla var så duktiga! Rasmus tyckte nog det var sådär, för han somnade i pappas knä ;-)


Efter dansen så åkte vi iväg till ett ställe som jag faktiskt aldrig själv besökt, det är bara min sambo som varit där för jag brukar alltid önska mig någon av deras prylar i julklapp. Själv har jag bara varit inne på deras webbutik. Inte en jättestor butik men wow så mycket fina grejer!! Kan ni gissa vart jag varit?? Kommer ett längre inlägg senare om butiken :-)

Kommentarer

  1. Mums, låter det om den där fiskrätten! Blomkålsris har vi fortfarande inte provat, men det låter väldigt smart.
    Kan det vara Bagaren och Kocken som du besökt?

    SvaraRadera
  2. Mmm låter gott det där:)
    Ha en fin dag!
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  3. Vad roligt med dansuppvisning. :-)
    Fisken ser helt underbart god ut. Spar receptet!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar