Potatisen på groning och tomaterna ut i växthuset


Det blev lite sent i år men nu ligger iallafall min sättpotatis på groning i växthuset. I vanliga fall brukar jag ha den på groning inomhus i något fönster men pga av en liten klåfingrig gosse så får det bli växthuset i år ;-)

Som vanligt köpte jag min sättpotatis ifrån Larsviken. Sorterna denna gången blev Cherie (en delikatesspotatis), Gourmandine (nyhet 2013, en modern delikatesspotatis), Linzer Delikatesse (årets potatis 2012, denna hade jag förra året också, jättegod!) och Solist (årets potatis 2013, populär yrkesodlarsort och restaurangfavorit).

Här ligger dom lite trångt, hade tyvärr inga fler äggkartonger men så fort det blir en ledig så ska dom få bättre plats ;-)

Bara tidiga sommarsorter denna gången. Har haft en del problem med bladmögel de senaste åren så det är ingen idé att låta blasten stå för länge utan vi får njuta så mycket vi kan under sommaren istället :-)


Mina tomater har faktiskt fått komma ut i växthuset nu. Litar på att våren har kommit nu och skulle det bli lite kallt på nätterna så har jag ju min fläkt som kör där inne, dessutom får bubbelplasten sitta kvar ett tag till.


Ja, nu har väl ändå våren kommit eller vad tror ni?? Nu ska det bara tina upp lite mer i trädgården också så kan jag snart börja med sådder och dylikt i mina grönsakslådor :-)

Kommentarer

  1. Underbart med spännande och goda potatissorter! Jag missade att beställa från Nordiska genbanken i år, så det blev till att köpa utsätt. Jag har inte jättemycket plats och kunde därför inte välja flera sorter. Jag fastnade för "Timo" som ska vara god och fungera bra för hobbyodling. Den ligger på förgroning nu. Har du någon erfarenhet av den?
    Mina tomatplantor är fortfarande små, men med tanke på kylan kommer de nog ut först en bra bit in i juni. Tills dess bör de ha växt till sig.
    Tänker fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Hej Fröken Dill! Nej, Timo känner jag inte till alls. Ja, nu sätter nog det mesta fart även tomatplantorna!

    SvaraRadera
  3. Så smart med äggkartongsförvaringen!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar