Vardagen tillbaka och brysselkål med worcestershiresås

Ja, då var "vardagen" igång igen. Isabella är tillbaka på förskolan, så hon har längtat :-) Eftersom jag är hemma med Rasmus så får hon inte gå på fritids som dom andra får så hon har haft ett låååångt jullov, vilket vi ju givetvis tycker är mysigt men hon saknar allt sina kompisar ändå. Vädret är himla trist här i Göteborg men jag ska nog ut och gå en promenad iallafall, vet ju att jag blir så mycket piggare av det.

Snart är det dags för mig att börja jobba igen efter min föräldraledighet, får njuta så mycket jag kan nu av mina sista veckor. Ska visserligen bara jobba tre veckor sedan blir det semester igen för då ska vi iväg till Kanarieöarna och fira min födelsedag :-) Ska bli så sköööönt och jag längtar! Puerto de Mogan, någon som varit där??

Bild ifrån Apollo.se

Tänkte bjuda er på ytterligare ett recept med brysselkål. Skrev ju för några veckor sedan om hur man kunde piffa upp den kokta brysselkålen genom att gräddstuva den. Den här gången kommer ett gott smakrikt recept ifrån Jamie Oliver som jag såg honom göra i ett av hans julprogram. Mycket gott och nyttigt!

Ingredienser
ett nät brysselkål
1 pkt bacon
en kvist färsk rosmarin eller torkad
5 msk worcestershiresås (ja, hur utalar man det egentligen ;-) 
salt och peppar

Börja med att rensa brysselkålen, ta bort fula blad, korta ner stjälken osv. Kör kålen i matberedaren med strimlaren på. Skiva baconet i mindre skivor. Fräs bacon tillsammans med hackad rosmarin i smör i en stekpanna någon minut. Tillsätt sedan den strimlade brysselkålen och bryn några minuter. Tillsätt worcestershiresåsen, ja, det ska vara 5 msk! Salta och peppra. Mums!!

Brysselkålen serverades här med ugnsbakad lax och en god sås.
Vi har ju haft kalas för Rasmus också, återkommer med ett inlägg om det! Ha en bra dag!!

Kommentarer