Saffransdoftande fisksoppa med enkel aioli


Soppor i alla dess former är ju himla trevligt den här tiden på året när det är ruggigt och kallt ute. Gör jag en "helg" fisksoppa så brukar jag ha i både torsk och lax och även musslor men det här blev en "mitt i veckan" soppa som fick bli lite enklare helt enkelt. Hade som tur var räkor i frysen så dom fick åka med, alltid gott med skaldjur ;-) Aiolin som jag gjorde till har jag gjort tidigare, hittade receptet på 56kilo, så enkel men absolut lika god som en "riktig".

Ingredienser
ca 700-800 g laxfilé
ca 2 dl skalade räkor
½ purjolök
1 st gul lök
1 st fänkål
1 st vitlöksklyfta
1 pkt saffran
3 dl vitt vin
2 dl vatten
3 dl grädde
1 dl creme fraiche
4 msk fiskfond (jag använder egengjord, går bra med en tärning också)
lite tomatpuré
torkad timjan
salt och peppar

Börja med att hacka lökarna och skiva fänkålen. Stek i smör i en stor kastrull. Pressa ner vitlöken, krydda med timjan, salt och peppar och ringla över lite tomatpuré. Fräs någon minut och blanda sedan ner vin, vatten, fond, låt bubbla upp, tillsätt saffran, grädde och creme fraiche. Låt småputtra ca 15-20 min.

Skär laxen i kuber. Salta lätt och lägg sedan ner i kastrullen. Låt sjuda till laxen är klar, ca 7 min. Det sista du gör är att tillsätta räkorna, dom får inte bli sega. Servera i skålar.

Aioli
2 vitlöksklyftor
1 dl creme fraiche
½ dl majonäs
salt

Pressa ner vitlöksklyftorna i en skål och tillsätt resterande ingredienser. Servera en klick på fisksoppan.


Kommentarer

  1. Såååå gott med fisksoppa!! Värmande, mustigt och gott! Fänkål och saffran är favoritsmaksättningar!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar