Brrrrr och Jerk chicken


Ja usch och fy vad kallt vi har haft det här de senaste dagarna. Det är -15 grader på morgonen vilket är alldeles för kallt för mig. Som tur är behöver jag inte gå ut så tidigt, ja, inte än så länge iallafall. Börjar jobba den 1 feb så tills dess hoppas jag det blivit lite varmare på morgonen ;-)
Sprang iallafall ut i trädgården lite hastigt nu på morgonen för att ta några kort och visst är det vackert med "frosten". Ja, för det är knappt någon snö här i Göteborg utan det ser mest ut som frost.
Min stackars sköldpadda som jag alltid glömmer ute över vintern, hoppas han klarar sig!
Surfplattan är alltid populär ;-)
Igår efter skolan så hade Isabella en kompis med hem och Rasmus tycker det är himla kul när det kommer fler barn med hem. Han har ju än så länge inte träffat så många barn, har hållt mig ifrån öppna förskolan så han blir superglad, även om han såklart gärna leker med bara storasyster. Vår nya surfplatta var väldigt populär ;-)
En glad kille!

Till middag igår testade jag ytterligare ett recept ifrån Gordon Ramsays program "Ultimate cooking course". Jerk chicken, enkelt, mycket smaker och mycket gott. Skulle ju gärna lagt kycklingdelarna på grillen men det får nog vänta tills det blir lite varmare. Så här gjorde jag:

Ingredienser
kycklingdelar (jag styckade två stycken hela kycklingar)
1-2 st chili
2 st vitlöksklyftor
färsk timjan (helst färsk men jag tog torkad ca 1 msk)
1 tsk kryddnejlika
1 tsk kanel
1 tsk muskot
2 tsk kryddpeppar
salt och peppar
olivolja, ca 1 dl
2 tsk worcestershiresås

Börja med att hacka chili och vitlök och lägg i en mortel. Mortla någon minut tillsammans med timjan. Tillsätt övriga ingredienser (förutom worcestershiresåsen) och rör ut med olivolja.

Skåra kycklingdelarna och massera in kryddblandningen. Stek i olivolja i en stekpanna på relativt hög värme i ca 10 min. Lägg delarna i en ugnsform, på med aluminiumfolie och fortsätt stek i ugnen på 225 grader ca 20 min.

Mmmm, det här blev riktigt gott tillsammans med ugnsrostad sötpotatis och tsatsiki :-)

Kommentarer

  1. Hugaligen, 15 minus leker man inte med. Här har det varit en ljuvlig vinterdag med strålande sol och runt 2 minus, så skönt!

    Bra med en snabblagad kycklingrätt så här mitt i veckan, låter riktigt god med kryddningen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar