Vintips och grillat "blodkött"


Ja, den här goda maten och det goda vinet åt vi i helgen som gick. Jag vill börja med att tipsa om vinet som heter Villa Marina. Det är ett italienskt Montepulciano vin ifrån Marche. Vinet har en fin ton av bär och örter, lite kryddigt med kaffe och choklad i eftersmaken. Det här vinet var precis i våran smak, kommer definitivt inhandlas på Systembolaget framöver!

Namn: 2009 Villa Marina Rosso Conero
Artikelnr: 2143
Pris: 79 kr

Ja, vad är nu "blodkött" då undrar ni kanske. Blodkött är helt enkelt en bit nötkött som grillas på utegrillen. Det är våran dotter Isabella som kallar det blodkött eftersom hon vill att hennes bit ska serveras "blodig". Ja, det är ju förstås inte rått men hon vill absolut inte ha det "well done". Det här köttet köpte jag på Ica, det är deras Ica selection märke och köttet heter "Top blade" (luffarstek). Jag tycker vanligtvis att dessa köttbitar är lite väl dyra men som ni ser på bilden så var det ett sk "ät snart" pris och då slog jag till ;-) Köttet såg himla fint ut, välmarmorerat och fin färg. Vi grillade köttet några minuter per sida och serverade det hela till grönsaker som jag wokat i grillwoken. Har inte använt woken så mycket denna sommar men testade nu igen, denna gången under tiden som grillen väntade på att få perfekt värme för köttbitarna, dvs hög värme. Det tar ett tag att få färdigt grönsakerna men dom blev mycket goda!
Isabella sitter och väntar på sitt "blodkött".
Köttet då, jo, det var gott men tyvärr lite för senigt. Luffarsteken är kanske inte den bästa biten och senor kanske är något man får räkna med, vad vet jag. Gott var det iallafall men som sagt, en del fick skäras bort. I det stora hela en riktigt härlig middag, gott kött, goda grönsaker och framför allt gott vin! :-)



Kommentarer