Rödbetor på längden och på tvären :)


Ja, nu äts det verkligen mycket rödbetor här hemma. Jag älskar rödbetor, sambon inte lika förtjust...men han äter för det mesta ändå :-) Jag odlar ju mina egna rödbetor (såklart!) och för er som inte har testat detta...gör det nästa år, det är inte svårt, jag lovar. Man sår i maj någon gång, när sedan plantorna kommit upp så får man glesa ut litegrann så alla får plats. Sedan är det bara till att vänta.....

Jag odlar i år tre sorters rödbetor, en randig som heter Chioggia som tyvärr bleks när den tillagas men som är så vacker rå. En avlång sort som heter Forono och en mörkröd rund sort som heter Moneta.

Jag brukar för det mesta bara koka mina rödbetor, med skal och lite  av blasten kvar. När dom är mjuka så sköljer jag av dom i kallt vatten samtidigt som jag drar av skalet, busenkelt! Ner i kastrullen igen tillsammans med lite smör och flingsalt. Enkelt och mycket gott!

Ett annat sätt att tillaga dom är att slänga in dom i ugnen, bara lite olivolja över, salt och peppar och gärna lite färsk timjan. Kör tills dom är mjuka, tar ca 35 min (om du delat dom innan). Blir söta och mjuka, sååå gott!

Vad kan jag mer göra med mina rödbetor, tips på recept mottages gärna :-)

Några rödbetsplantor i juni, vackra blad som lyser upp hela grönsakslandet.




Kommentarer

  1. Älskar också rödbetor. Synd att polkabetorna tappar färg men man kan ju alltid hyvla de tunt och ha dem råa i sallad. Snyggt och gott!

    SvaraRadera
  2. gu vad fina :O men vet aldrig vad jag ska ha dom till haha.. :(

    SvaraRadera
  3. Älskar oxå rödbetor har lite recept hos mig bl.a muffins, soppa
    Jag smakade på en restaurang rödbetsorbe till fisk det var riktigt gott ska se om jag kan hitta något recept på det

    SvaraRadera
  4. Vi kör i råsaftcentrifug med morötter och ingefära, bra för blodtrycket:) Ska prova att odla själva!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar