Kanelkyckling


Jag är ju verkligen en "sucker" för matlagningsprogram, ser nästan allihopa tror jag. Blev lite förvånad när jag insåg att jag faktiskt hade missat "Nya Landgång" på SVT....! Tur då att man kan gå in och kika på avsnitten i efterhand :-) Tror det var i avsnitt tre som de var i Fjällbacka (visst är det vackert här på Västkusten!!) och spelade in och gjorde denna goda kanelkyckling. Programledaren Anne Lundberg följde med "filmkocken" Samantha Larsen när hon lagade mat till alla skådisar. Hon gjorde mycket gott men den rätten som jag kände att jag absolut ville testa att laga var just denna kanelkyckling, tydligen vida känd inom svenska filmvärlden :-) Det ska vara mycket vitlök och chili i denna rätt men gillar man inte allt för starkt så kanske man ska dra ner lite på chilin.

Ingredienser 4-6 personer
1 kg kycklinglårfilé
1 dl sultanrussin
1 dl pinjenötter (jag körde solrosfrön, gick också bra)
3 dl matlagningsgrädde eller vispgrädde
salt och peppar
 
Marinad
1 dl citronsaft
1 dl olivolja
3 tsk kanel
4 st röda chili
6 st vitlöksklyftor

Mixa ihop allt till marinaden med en stavmixer eller hacka chilin och vitlöken fint och blanda med övriga ingredienser. Marinera kycklingen i marinaden i plastpåse minst en timme.

Dra av överflödig marinad från kycklingen (så gott det går) och spara ihop med marinaden som är kvar i påsen. (Pressa ut marinaden från påsen i en skål) Blanda ihop marinaden med russinen och pinjenötterna.

Salta och peppra kycklingbitarna och bryn i en stekpanna, lägg över i en ugnsform. Häll marinaden i stekpannan och stek på någon minut, tillsätt grädden, låt såsen tjockna lite, salta och peppra, tillsätt lite cayennpeppar och häll sedan över kycklingen.

In i ugnen på 200 grader ca 15-20 min.

Den här rätten blev mycket smakrik. Mycket smak från kanelen förstås och lagom hetta eftersom jag inte hade så stark chili. Jag serverade kycklingen till ugnsrostade grönsaker.


Kommentarer

  1. Visst finns det så många bra matprogram på tv, nästan för många :)
    Inte lätt att komma ihåg dom alla.

    SvaraRadera
  2. Vilken udda kycklingrätt, spännande!
    //Lottzy

    SvaraRadera

Skicka en kommentar