Hemmagjord tomatketchup

hemmagjord ketchup

Man måste inte odla egna tomater för att göra egen hemgjord ketchup, nej, passa på nu när tomaterna är som godast och köp på dig ett gäng i affären, svenska då förstås, inte några från Holland och gärna körsbärstomater.

tomater

Denna omgången ketchup gjorde jag med en blandning av olika tomater, både gula, röda och bruna, tog helt enkelt dom som var mogna. Ja, hur smakar det då? Lika söt som vanlig köpeketchup men med en mycket behagligare och djupare sötma och mycket mycket godare förstås ;-)

Ingredienser
1 kg blandade tomater
3 msk råsocker
3 msk vitvinsvinäger
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk worcestersås
salt och peppar

Hacka den gula och vita löken. Dela tomaterna i mindre bitar. Häll alla ingredienser i en kastrull och låt koka upp. Låt småputtra ca 20 min. Mixa såsen i matberedare eller med en mixerstav.

Häll upp i en ren glasburk.

hemmagjord tomatketchup




Kommentarer

  1. Låter jättegott! Det ska jag prova :) Har du någora konserveringsmedel (typ Atamon) i? Hur länge håller sig ketchupen i kylskåpet? Fryser du in överflöd eller konververar du genom vakum?

    SvaraRadera
  2. Hej Linda,
    nej, jag har inget konserveringsmedel i alls och jag tycker ketchupen håller sig förvånansvärt länge, flera flera månader, kan inte säga exakt. Har inte fått något "överflöd" i år men så länge man inte öppnar burken så håller den ju sig ännu längre. Givetvis kan man ju tillsätta konserveringsmedel om man vill men här hos oss går ketchupen åt rätt så snabbt :-)

    SvaraRadera
  3. Hemgjord ketchup är alltid lika välkommet. Jag brukar göra en med lite mer kryddning i som blir helt fantastisk. Finns här om intresse finns:
    http://www.ensaligsoppa.se/2012/01/burgare-pa-alg-och-hemkokt-ketchup.html

    Kul att se att det finns fler som gör sina egna produkter hemma i köket och slipper massa tillsatser och gojs! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar