Lammrevbensspjäll

Isabella på lekplatsen "Plikta" i Slottskogen.

Idag har vi inget vidare väder här i Göteborg men eftersom dottern har "sommarlov" så får man ju hitta på lite grejer iallafall så idag blir det till att åka till Bushuset. Säkert inte alls mycket folk där ;-) Igår var vi i Slottskogen och herregud va folk det var på lekplatsen, Isabella och hennes kompis stod helt stilla och visste inte vad dom skulle leka med, dom var nog lite chockade över alla barn men sedan kom dom igång :-) Innan vi drar iväg så tänkte jag bjuda på lite lammrecept igen:


Vi fick ju ett helt lamm för ett tag sedan alldeles gratis och efter att ha testat "fiolen" så var det nu dags för revbensspjällen. Spjällen på ett lamm är ju förstås rätt så små jämfört med vanliga men smaken var det absolut inget fel på! Finns ju många sätt att tillaga spjällen på, jag valde att köra dom i ugnen en timme och efter halva tiden så penslade jag på en glaze och det blev riktigt gott! Till detta serverades det stekta kantareller (nyplockade) och stekt kokt färskpotatis.

Gör en kryddblandning av salt, peppar, spiskummin och grillkryddan. Svårt att säga exakta mått eftersom jag för det mesta bara höftar men det ska vara mest av grillkryddan. Klappa in revbenen med kryddblandningen och låt gärna köttet stå i en timme. Lägg köttet i en ugnsform och häll i lite vatten i botten för att det inte ska fastna. Ringla över lite olivolja.

In i ugnen på 200 grader. Efter 30 min tar du ut köttet och penslar på båda sidor med glaze, in i ugnen igen ytterligare 30 min.
Ingredienser glaze:
½ dl ketchup
½ dl soja
½ dl flytande honung
½ dl socker (jag valde råsocker)
1 cm färsk ingefära
1 st vitlöksklyfta
 
Riv ingefära och vitlök och blanda ihop alla ingredienserna.
 
Det här receptet går förstås utmärkt att använda till vanliga revben också!
 
 

Kommentarer

  1. Lammrevbensspjäll har jag faktiskt aldrig testat. Jag som trodde att jag ätit alla delar. Måste vara jättegott. Och kantareller! Jag har inte varit ute och spanat in mina svampgömmor ännu, men det är hög tid har jag förstått.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar