Kombucha - fermenterat och naturligt kolsyrat ekologiskt te

kombucha

Kombucha, vad är nu detta? Hade aldrig hört talas om det innan paketet dök upp i brevlådan. Kombucha är precis som titeln säger, ett fermenterat och naturligt kolsyrat ekologiskt te. Kombucha började framställas redan 220 f.kr i Kina och kallades då Livets Elixir. Kombucha är en mjölksyrabakteriekultur vilken får jäsa med ekologiskt te och då bildas en rad näringsämnen som tex antioxidanter, organiska syror, enzymer och b-vitaminer som då givetvis är bra för kroppen.

Man kan dricka Kombucha som en törstsläckare, mellanmål, istället för kaffet på morgonen och den kommer i fyra smaker: hallon, blåbär/svart vinbär, äpple/ingefära, naturell.

Varje flaska är brygd och lagrad för hand i Stockholm. Varför ska man nu dricka detta te då? Ja, enligt historien så är den bra för dom som har matsmältningsproblem, dessutom så är den väldigt nyttig på grund av sin mjölksyrabakteriekultur, en hälsodryck helt enkelt. Den ska tydligen också ha en detoxeffekt.

Vad smakade det då? Ja, jag har hittils testat den med blåbär/svartvinbär och den med äpple/ingefära. Blåbär var god, ingefäran sådär.. Jag gjorde inget glädjetjut över smaken men den var helt okej. Eftersom jag ammar så är jag inte helt säker på om jag vill dricka detta varje dag.....man vet ju aldrig om det är bra för bebisen men är den så nyttig som det sägs så är det ju jättebra. Jagg fick dock en lite pirrande känsla i kroppen när jag drack den vilket jag inte riktigt vet varför, kanske den sk detoxeffekten....?

En flaska kostar 30 kr och var dom säljs kan du hitta på Kombuchas hemsida, verkar bara vara i Stockholm än så länge. Någon mer som testat??

Kommentarer