Hel fläskkotlett i gjutjärnsgrytan

Fläskkotletten som jag fick ifrån Bodalsgris blev tillagad i gjutjärnsgrytan efter ett recept som jag hittade hos Monica Ahlberg. Till köttet så blev det kokt potatis och dessutom så gjorde jag en supergod sås till, jag använde mig av skyn som blev av köttet. Lite kokt broccoli och sparris och middagen var serverad!

Ingredienser
en bit hel fläskkotlett
smör
salt och peppar
ca 5 cm ingefära
3 vitlöksklyftor
4 kvistar färsk rosmarin
1 dl olivolja
5 morötter
1 gul lök
3 msk fond, tex kyckling eller kött
5 dl vatten

Riv ingefäran och vitlöken, hacka rosmarinen och blanda allt med olivoljan. Skär snitt i köttet och stick in lite av röran överallt. Kleta in resten av röran över hela köttbiten, salta och peppra.

Bryn köttet runtom i en gjutjärnsgryta i lite smör. Skiva löken och bryn bredvid köttet. Skala och dela morötterna och lägg runtom köttet. Häll på vattnet och fonden och låt koka under lock i ca 1 timme eller tills köttet blir ca 70-75 grader.

Skyn blandade jag sedan ut med matlagningsgrädde, röda vinbärs gele, lite köttfond, soja, smaka av med salt och peppar.

Kommentarer