Falukorvsgratäng

Hoppas ni har haft en bra jul och nyår, kanske har ni börjat arbeta igen eller så är ni lediga denna veckan också? Min sambo började arbeta idag igen och våran dotter fick gå till dagis, blir dock bara tre dagar på dagis men det märktes att hon behövde komma iväg och leka med kompisarna litegrann. Så jag har bara tagit det jättelugnt idag, kollat tv, surfat runt, fikat mm. Måste ju vila upp mig inför förlossningen ;-)

Ja, jag ger mig inte på några långkok nu under min sista graviditetsvecka (förhoppningsvis sista) utan det blir snabblagad mat som håller några dagar. Idag blev det därför en falukorvsgratäng gjord efter det klassiska ordspråket "man tager vad man haver" ;-) Så här gjorde jag:

Ingredienser
1 pkt falukorv
makaroner
1 gul lök
2 st pressade vitlöksklyftor
4 dl matlagningsgrädde
2 dl riven ost
1 msk dijonsenap
½ dl tomatpuré
en klick ketchup för att få upp lite mer färg
½ dl sweet chilisås
salt och peppar
torkad oregano och timjan

Sätt ugnen på 200 grader. Koka makaronerna. Hacka sedan den gula löken och dela falukorven i mindre bitar. Stek i smör i några minuter tills korven får lite färg.

Blanda ihop övriga ingredienser till såsen.

Lägg makaroner, korven och såsen i en ugnsform och blanda runt. In i ugnen i ca 20 min tills gratängen fått fin färg. Servera med en grönsallad eller kokt grönsak. Lättlagat och hyfsat snabblagad vardagsmat, perfekt!

Kommentarer

  1. Vänta, vänta, vänta.... Bara att vila och ha det gott!!

    Man tager vad man haver är det oftast som gäller i mitt kök!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar