Lammgryta med couscous

Jag gjorde en himla god lammgryta förra helgen som jag måste dela med mig receptet ifrån. Som alla säkert vet så ska ju gärna en gryta stå och puttra några timmar för att bli extra god och köttet extra mört, detta gäller också denna gryta så ska du testa den så behöver du tid :-)

Ingredienser
en lammstek, ca 1½ kg
3 små gula lökar
ca 4 st vitlöksklyftor
3 burkar tomater, helst hela
3-4 dl vitt vin
2 msk köttfond (kalvfond)
1 kvist färsk rosmarin
några kvistar färsk timjan
2-3 färska lagerblad eller 1 torkat
rivet skal från en citron
lite torkade örtkryddor, tex herbes de provence
salt och peppar
smör eller olivolja

Börja med att dela steken i grytbitar. Hacka löken, behöver inte vara finhackad. Skiva 2 st vitlöksklyftor. Fräs lökarna i olivolja eller smör.

Tillsätt tomater, vin, fond och dom färska kryddorna. Häll i köttet och låt koka upp. Koka under lock ca 2 timmar.

Tillsätt rivet citronskal, 2 pressade vitlöksklyftor, salt, peppar och örtkryddor till grytan och låt puttra ca 15 min till.

Servera med couscous och några kokta grönsaker! Supergott!!

Kommentarer

  1. Detta såg gott ute =)
    Önskar dig en trevlig dag!

    SvaraRadera
  2. Mm, gott. Jag fick precis hem årets lamm. Många fina recept du lägger ut, måste titta in oftare :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar