Brödnyheter från Pågen

 Ni som följer mig har säkert sett att jag är med i Pågens brödpanel. Detta innebär att man vid ett antal tillfällen per år får hem deras nyheter i ett paket för att sedan testa och skriva om dom. Jag gillar för det mesta alla bröden som dom skickar (har en förkärlek för grovt bröd) men den här gången så innehöll paketet nästan bara ljusa bröd så jag var inte speciellt optimistisk inför testandet....

Rågklämmor: ett mörkt portionsbröd bakat på fullkornsråg och surdeg, rik på fiber och fullkorn. Det här brödet är helt i min smak, mycket gott och det känns iallafall som ett nyttigt bröd. Poäng 4 av 5.

Äntligen mjukbröd rund: ett ljust portionsbröd med lika mycket fibrer som ett mörkt, rikt på fullkorn och med låg sockerhalt. Det här brödet blev min dotters favorit och hon är 5 år gammal. Själv tycker jag att sådana här bröd smakar ok, inte mer, känns mest som luft. Poäng 3 av 5.

Halv jättefranska: ett gammalt klassiskt rostbröd som nu lanseras i mindre förpackning. Ja, det är väl inte så mycket att säga om det här brödet, det funkar ju alltid bra som rostbröd och den här mindre förpackningen är till för singelhushållen. Poäng 3 av 5.

Vetebullar: ett klassiskt fikabröd som kommer i smakerna vanilj och kardemumma. Dom här bullarna är rätt menlösa tycker jag. Smakar inte mycket alls, bara en enkel vetebulle som passar bra att ge till små barn, nej, inget att ha för mig iallafall. Poäng 1 av 5.

Glutenfria surdegsbröd: ett färskt surdegsbröd för de som är glutenallergiker. Brödet finns i två varianter, ett ljust och ett mörkt med linfrön. Färdigskivade. Det här brödet var en riktig miss tycker jag. Jättesmå skivor som föll isär och inte smakade gott alls. Kanske något för allergikerna men inte för mig. Poäng 1 av 5.

Kommentarer

  1. Rågklämmorna låter som det skulle passa oss perfekt (iaf mitt i veckan), det ska vi hålla utkik efter i affären.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar