Röd vinbärsgelé

Det är mycket som ska syltas och saftas den här årstiden och allt som ska skördas ifrån trädgårdslanden! Bara man vänder ryggen till så växer allt så det knakar.

Jag har bara en rödvinbärsbuske och den är ännu rätt så liten men jag fick iallafall ihop 1 liter när jag plockade häromdagen så det fick bli lite gelé av det. Så här gjorde jag:

Ingredienser
1 liter röda vinbär
1 dl vatten
ca 8-9 dl socker per avrunnen liter saft

Koka bär och vatten i ca 10 min, pressa bären mot kanten för att få ut så mycket saft som möjligt. Sila av saften och koka upp igen. Tillsätt sockret och blanda tills det har löst upp sig. Låt koka ca 10 min. Ta bort hinnan som bildas och häll upp i rengjorda burkar.

Kommentarer

  1. Du får vissa saker att verka så himla enkelt, blir verkligen sugen på att prova på att göra gele här hemma, ska bara hitta bär först.. Haha.. Verkligen inspierande!

    SvaraRadera
  2. Hej, ja hittade ditt recept och tycker att det vekar relativt lätt. Behövs inte gelatin eller melatin eller vad det heter för gelén ska bli just gelé?
    Svara gärna här då ja inte har en blog.
    Tack på förhand

    SvaraRadera
  3. Anonym, nix, inget mer behövs!

    SvaraRadera
  4. Superbra recept. Tack!

    SvaraRadera
  5. Tack för ett enkelt och bra recept.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar