Gul tomatketchup

Jag har odlat en tomatsort som heter "Ildi" och är en gul körsbärstomat. Den har fått helt otroligt stora klasar med massor av gula små söta tomater. Problemet (om man nu kan kalla det problem) är att det är väldigt många som mognar samtidigt och då får man förstås hitta på något att göra med dom. Jag har tidigare gjort vanlig röd tomatketchup men denna gången så fickc det istället bli en gul tomatketchup!

Ingredienser
1 kg gula körsbärstomater
3 msk råsocker
3 msk vitvinsvinäger
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk worcestersås
salt och peppar

Hacka den gula och vita löken. Dela tomaterna i mindre bitar. Häll alla ingredienser i en kastrull och låt koka upp. Låt småputtra ca 20 min. Mixa såsen i matberedare eller med en mixerstav.

Häll upp i en ren burk.

Den här ketchupen blev riktigt söt och god. Kommer passa perfekt till grillat kött eller till den grillade korven :-)

Kommentarer

  1. Vad lyxigt med hemlagad GUL ketchup på egna tomater! Själv får jag inte sådana mängder tomater eftersom jag inte har växthus, men det finns ett växthus här i trakten som säljer 2:a sorteringstomater (lite fula på skalet) för 10 kr per kg. Det blir nog enen ketchup här också, men en röd variant.
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera

Skicka en kommentar