Uppdatering från odlandet



Ja, det händer ju förstås en hel del ute i trädgårdslanden som jag vill dela med mig av. Så ni som bara är matintresserade.........gå vidare till nästa blogg ;-)
En av alla mina tomatplantor i växthuset.

För er som inte vet vad/hur jag odlar så har jag ett växthus på 10 kvm där jag odlar tomater, gurka, chili, fikon, oliver, citrus, vindruvor, kryddor, aubergine mm.
Jag har en aubergineplanta i växthuset också.
Jag har även ett litet trädgårdsland (alldeles för litet) som kanske är på en 15 kvm. Här odlar jag i år vitlök, bondbönor, purjolök, potatis, rödbetor, salladslök, sockerärtor och bönor av olika slag.

Jag har också 5 st odlingslådor. Här odlar jag i år potatis, bondbönor, gul och röd lök, vitlök, morötter, sallat av olika slag, persilja, rädisor.
Jag har en drivbänk också, dvs med lock. Här odlar jag alltid västeråsgurka men innan det så brukar jag odla diverse snabbodlade grönsaker. I år finns här rädisor, ruccola, plocksallat, gul och röd lök.

Squashen odlar jag i en av mina kompostbingar, funkar perfekt!
En av fyra chiliplantor, detta är en röd sort.

En tanig sak som ska bli något som kallas djungelgurka.
Jag skulle givetvis vilja ha mer plats för jag vill odla mer och mer för varje år som går. Jag har tex inte plats för rosenbönorna och sojabönorna som jag sått i år. Dom ska få komma ner i stora krukor istället. Likaså för vitkålen. Har hört att det går bra att odla vitkål i kruka, det ska hålla kålfjärilen borta, vi får väl se hur det går. Odlar förutom allt detta även kryddor som har fått en egen rabatt.

Min drivbänk. Här sår jag snabbodlade grönsaker i väntan på att västeråsgurkan ska planteras ut.

Potatis vid sidorna och en rad med bondbönor i mitten.

Här har vi gul och röd lök.

I en av odlingslådorna växer det rädisor, sallat, ruccola persilja mm.

Mitt familjeäppleträd som består av 5 olika sorter.
Ja, det var en liten kik på hur det ser ut just nu i trädgården :-)

Kommentarer

  1. Som nybliven trädgårsnörd uppskattar jag verkligen dessa inläggen! Har själv bara sått lite mindre saker på prov iår, men ser redan framemot nästa år när jag har bättre koll och kan utöka!

    SvaraRadera
  2. Oj, så avundsjuk jag blev nu. Precis sådär skulle jag vilja ha det men jag har inte tålamodet för det :D

    Tjusigt!

    SvaraRadera
  3. så fint det är! jag blir så avundsjuk!

    SvaraRadera
  4. visade det här inlägget för min pappa som är en riktig odlingoman, och han blev alldeles till sig, haha. och jag tycker det är så coolt att du odlar fikon!

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag brukar läsa din blogg lite då o då och läser alltid igenom det jag missat, jag gillar den mycket och du är väldigt duktig på att ta kort!
    Jag har en liten undran. I fredags fick jag en chiliplanta av en kompis, hon har själv satt fröerna i vintras/våras så den är ju inte så gammal. Jag läste att du hade några, så nu undrar jag lite över det här med beskärning och dylikt, när och hur? Och hur vill den övervintra? Jag bor i lägenhet..
    Jag är helt ny på detta och mina kunskaper när det gäller att odla sträcker sig till krasse på hushållspapper så jag är väldigt tacksam om du kan ge mig lite råd.. :o)
    Hälsningar Sandra

    SvaraRadera
  6. Hej Sassa,

    kul att du följer bloggen!
    Chiliplantor behöver man inte beskära, det går ju såklart att korta in dom om man tycker de blir lite för stora. Jag brukar aldrig övervintra mina chiliplantor och dessutom så har jag ju mina i växthus så jag vet faktiskt inte riktigt hur det funkar att övervintra den i en lgh. Jag skulle gissa på att den vill stå svalt under vintern och kanske att man ska klippa ner den lite.... Men som sagt, inte helt säker men det går säkert att googla på det ;-)

    (Något fel med kommentarfunktionen därför står jag som anonym)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar