fredag 22 april 2011

Påskens hemgjorda sillar


Sill är ju given så här till påsk. Två egengjorda sillar blir det den här påsken. En som är medelhavsinspirerad och en som är frukt- och bär inspirerad. I den ena har jag flädersaft i och till det kunde jag ju använda min egengjorda flädersaft som vi faktiskt hade kvar av. Det är även gin i vilket nog blir smaskens ;-) I den medelhavsinspirerade så är det mycket basilika i, tyvärr har inte mina egna plantor kommit så långt så jag ville använda mig av dem. Så här gjorde jag:

Basilika- och parmesanost sill
1 dl majonäs
1 dl gräddfil
1 dl riven parmesanost
1 kruka basilika
1 pressad vitlöksklyfta
1 burk 5-min sill

Blanda ihop majonäsen med gräddfilen. Riv i parmesanosten och pressa i en vitlöksklyfta. Hacka basilikan fint och blanda ihop.

Dela sillen i mindre bitar och rör ner i såsen. Häll över på en glasburk. Låt stå i ett dygn innan den serveras.

Fläder- och lime sill
1 dl ättika 12%
2 dl vatten
1 dl socker
2 msk krossade enbär
½ gul hackad lök
1 dl outspädd flädersaft
ca 3 cl gin
½ skivad purjolök
1 lime, skalet och köttet
1 burk 5-min sill

Börja med att koka ihop ättika, vatten, socker, krossade enbär och gul hackad lök. Ta av från värmen och blanda i flädersaft och gin. Låt svalna.

Skiva en halv purjolök, riv skalet av en lime och skär kötet i bitar. Dela sillen i mindre bitar. Varva sillen med purjolök, limeskal och limekött i en glasburk.

2 kommentarer :

  1. Två sillrecept som vi absolut sparar för att testa, om inte innan så i alla fall till jul. VI är ju lite silltokiga i familjen och det är alltid spännande med nya recept!

    Hoppas du har en härlig påskhelg,
    Anki o Håkan

    SvaraRadera