Pestofylld lammstek


De klassiska kryddorna till lammstek är ju rosmarin och vitlök och det använde jag till den här lammsteken men jag valde även att fylla den med pesto vilket gav en väldigt god kryddning. Den här steken var urbenad så jag valde att "fälla" ut steken och bre på peston. Jag blandade även ihop citronsaft med honung, vitlök och rosmarin och kryddade steken med. Till steken gjorde jag en sås, klyftpotatis och pestocreme.

Ingredienser lammstek
1 kg lammstek utan ben
1 dl pesto
2 msk pressad citron
1 msk honung
2 st hackade vitlökar
1 msk hackad rosmarin
salt och peppar

Sätt ugnen på 250 grader. Bred peston över lammsteken och knyt sedan ihop steken. Salta och peppra. Blanda ihop resten av ingredienserna och fördela över hela biten. Sätt in steken i en form med galler i och låt den gå ca 10 min på hög värme så den får lite färg. Sänk sedan till ca 185 grader och kör tills köttet blir 60 grader. Ta upp köttet och lägg det i aluminiumfolie ca 15 min. Skiva upp. Den skyn som bildas i folien kan du lägga i såsen, ger god smak.

Sås:
2 dl köttfond (egengjord eller på flaska + vatten)
2 msk smör
2-3 msk vetemjöl
2-3 dl matlagningsgrädde
sky från steken
salt och peppar

Smält smöret i en stekpanna. Lägg i mjölet och vispa runt. Tillsätt fonden, grädden och skyn ifrån steken (vispa gärna ur formen också). Smaka av och salta och peppra.

Pestocreme
2 msk pesto
1 dl creme fraiche
½ dl riven parmesanost
salt och peppar

Blanda ihop alla ingredienserna.


Till detta så drack vi ett så otroligt gott vin som jag absolut kan rekomendera. Passade perfekt till lammet. Hade en mörk härlig färg. Vinet heter Valle Reale och kommer ifrån Italien (Montepulciano). Systembolaget beskriver smaken så här: "kryddigt, mycket friskt, fruktigt vin med fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, salvia och kakao". Nr 2355.

Kommentarer

  1. Lamm smaksatt med pesto var trevligt nytänkande tycker jag. Din kryddning låter jättegod. Älskar lamm!

    SvaraRadera
  2. Alltlåter väldigt gott ihop. Lamm med pesto och så en pestosås. Och den där såsen på köttfonden ser riktigt fin ut. Mums mums...

    SvaraRadera
  3. Vi älskar lamm, roligt med nya idéer till hur man kan fylla steken!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar