Hemgjord köttfond

Visst kan man ju använda sig att buljongtärningar eller fond på flaska, och det gör jag också, men de är ju inte jättebilliga de där flaskorna så när jag får chansen så gör jag min egen fond. När jag var och handlade kött på Björlanda Gård häromdagen så bad jag om att få med mig lite ben som blivit över. Jag fick en hel påse så det vara bara till att åka hem och sätta igång med fonden.

Man får fram mer smak om man först bryner benen och grönsakerna ihop med tomatpuré i ugnen först innan de ska ner i en gryta. Inspiration till alla mina olika fonder har jag fått ifrån Birgitta som har bloggen Birgitta Höglunds mat.


Så här gjorde jag:

Ingredienser
ben med en hel del kött kvar ifrån nöt
några morötter
gul lök
purjolök
några matskedar tomatpuré
15 st vitpepparkorn
några torkade lagerblad
några örtkvistar, tex rosmarin eller timjan
persiljekvistar (jag använder min egenodlade som jag fryst in i höstas)
vatten
smör

Lägg köttet på en plåt tillsammans med grönsakerna. Tryck ut tomatpurén. In i ugnen på 225 grader ca 40 min.

Smält smör i en stor gryta, lägg sedan i kött och grönsaker, fyll på med vatten så det knappt täcker benen. Lägg i alla kryddorna. Låt koka flera timmar. Min gryta stod på spisen över 5 timmar!

Ta bort fettet som bildas på ytan. Jag lyckades inte få bort allting märkte jag när jag hällde upp fonden men det ska nog gå bra ändå ;-)

Sila fonden och häll tillbaka i en kastrull. Låt reducera ner till önskad styrka.

Häll upp i tex istärningslådor och smålådor, bara till att ta fram sedan när man ska göra en sås eller grytor eller vad man nu vill använda den till.


Kolla gärna in mina andra fonder: kycklingfond, hummerfond, skaldjursfond. Ska snart ge mig på att göra en fiskfond också! :-)

Kommentarer

  1. Supertips!
    Idag på jobbet pratade vi om att göra egen buljong. Vi är allt fler som tycker att maten man lagar med färdigköpt buljong får en bismak som man blivit trött på. ÄR det glutamat eller vad det heter som gör att det blir så tråkiga enformiga smaker av köpt buljong

    SvaraRadera
  2. Agnes, ja, det är glutamat i flera av buljongerna. När jag köper buljongtärningarna så ser jag alltid till att köpa ekologiska, då är det ingen glutamat så kolla efter det!

    SvaraRadera
  3. Åh, vad sugen jag blir på att göra likadant! Har provat några gånger men inte tänkt på så smart infrysning! Tack för fint tips och inspiration:)
    Charlotta

    SvaraRadera
  4. Vi har oxå börjat köpa ekologisk buljong, efter att ha läst "Den hemlige kocken". Vi har provat att göra egen fond på räkskal en gång för evigheter sedan, men vi tyckte inte alls att den blev god.

    ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Suck... jag måste leva på flytande kost i en vecka och sitter här och plågar mej själv med att läsa om och titta på ljuvlig mat. Men även ett glas kall tranbärsjuice kan smaka gott. Men jag längtar efter att få använda mina tänder!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar