Panerad kyckling med tomatsalsa och mozzarella


Nu när jag är sjukskriven efter min operation så blir det ju en del tv-tittande på dagarna. Det går varje dag repriser av både Gordon Ramsay´s och Jamiel Oliver´s matlagningsprogram som jag inte sett förut och jag suger åt mig alla bra tips och härliga maträtter som görs :-) Den här rätten gjorde Gordon Ramsay i hans "The F-word" program och jag snappade genast åt mig receptet. Lät precis som mina smaker och det hade jag rätt i. Panerat kyckling har jag aldrig gjort förut men det blev verkligen jättebra, ingen torr kyckling här inte!

Ingredienser för 6 portioner
6 st kycklingfiléer
1 ägg
mjöl
ströbröd
salt och peppar
smör och olivolja

Tomatsalsa
ett gäng med körsbärstomater
1 stor bananscharlottenlök
1 vitlöksklyfta
färsk basilika

Topping
2 pkt mozzarella
riven parmesanost
olivolja

Börja med att banka ut kycklingfiléerna så de blir lite plattare. Vänd kycklingen först i mjöl, skaka av, vänd sedan i uppvispat ägg och sist i ströbröd. Stek i en stekpanna med smör och olivolja ca 3 min per sida, salta och peppra. Lägg upp dom i en ugnsform.


Hacka lökarna och dela tomaterna i fyra delar. Hacka en näve färsk basilika. Bryn löken i fettet som är kvar i pannan efter kycklingen, tillsätt möjligtvis lite mer olivolja. Lägg i tomaterna och stek några minuter. Lägg i den hackade basilikan och vänd runt.


Lägg en klick av tomatsalsan på varje kycklingfilé. Dela mozzarellan i skivor och lägg 2-3 skivor på varje kyckling. Riv över parmesanost och ringla över lite olivolja.


In i ugnen på 200 grader ca 10 minuter.


Jag serverade det hela med råstekt potatis. Helt otroligt god maträtt! Testa du med!

Kommentarer

  1. Visst är det roligt med alla repriser på matlagningsprogrammen, så mycket man helt glömt bort. Och att se hur kockarna har förändrats genom åren, för de har de verkligen, både på bredden och till sättet...
    Vi har provat att panera kyckling någon gån, bl.a i cornflakes, och det blev smaskens. Denna rätten låter ju supergod!

    SvaraRadera
  2. Det är ju inte roligt att vara sjukskriven, men perfekt att kunna kika på lite matlagningsprogram. Jag hinner nästan aldrig kika på dem, för de krockar med allt annat hemma.
    Detta låter jättegott.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar