Grillad entrecôte med kantarellsås och ugnsrostad sötpotatis


Den här rätten blev våran lördagsmiddag. Grillad entrecôte är ju alltid gott, det blev dock grillpannan denna gången, vi hade ingen lust att gå ut i kylan och grilla ;-) Vi har massor av kantareller i frysen ifrån höstens "skörd" och vi använde de till att göra en supergod kantarellsås. Sötpotatis är något som jag börjat använda mer och mer, tycker det är riktigt gott och ett bra alternativ till vanlig potatis, dessutom lägre GI om man tänker på sådant.

Entrecôten bara jag saltade och pepprade och grillade sedan i en grillpanna.

Sötpotatisen skär jag i klyftor, lite olivolja över, salt och peppar och sedan in i ugnen på 225 grader ca 35 minuter.

Kantarellsåsen gjorde jag så här: börja med att steka kantarellerna i en stekpanna utan smör tills vätskan försvunnit. Lägg i en klick smör och fräs någon minut tillsammans med en hackad scharlottenlök. Salta och vitpeppra litegrann. Tillsätt ca 2 dl vispgrädde och ca 1½ dl vatten. Jag hade en egen hemgjord köttbuljong stående på spisen som höll på att reducera ner sig så jag tog faktiskt ifrån den istället för vatten ;-) Avsluta med att riva lite parmesanost över det hela.

Servera allt tillsammans och avnjut ihop med ett glas rött!

Kommentarer

  1. En maträtt helt i min smak!
    Entrecôte är mitt favoritkött och gillar det precis som du, med bara salt och peppar. Ser riktigt gott ut!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar