Lammgryta med julens kryddor



Det är ju mycket jultema nu i mattidningarna vilket ju såklart är kul och inspirerande. Det här receptet på lammgryta hittade jag i Allt om mat. Jag hade en lammstek med ben i frysen så lördagens gryta var ju självklar! Jag hade med benet i grytan under tiden den kokade och tog sedan ut det vid servering. Grytan blev väldigt smakrik med smak av tex kanel, stjärnanis, aprikoser m m. Så här gjorde jag:

Ingredienser
1½ kg lammstek
2 vitlöksklyftor
2 röda lökar
2 msk rapsolja
4 dl vatten
1 msk tomatpuré
2 dl vitt vin
6 torkade aprikoser
4 kanelstänger
½ tsk chiliflakes
2 stjärnanis
2 tsk salt
1 msk kalvfond
2 burkar körsbärstomater
5 morötter

Putska köttet och skär i mindre bitar. Skiva vitlöken tunt och skär rödlöken i tunna klyftor. Bryn löken i 1 msk olja i en stor gryta. Bryn köttet i omgångar och lägg över i grytan. Häll 1 dl vatten i stekpannan och häll över i grytan.

Tillsätt tomatpurén och vin och låt koka några minuter. Lägg i skivade aprikoser, kanelstång, stjärnanis, salt, kalvfond, tomaterna och 3 dl vatten. Låt koka ca 40 minuter på medelstark värme under lock.

Skala och skär morötterna i tjocka slantar. Lägg i grytan och låt koka ca 15 min till. Servera med tex ris eller bulgur.

Kommentarer

Skicka en kommentar