Stefans lilla gröna


Ja, så heter Stefan Sundströms, sångaren och låtskrivarens nya "odlingsbok" om man kan kalla den så. Jag fick frågan om jag ville ha hemskickat ett exemplar av boken och jag som älskar trädgårdsböcker sa ju förstås ja.

Boken handlar om Stefans odlande, om hur han helst av allt skulle vilja bli självförsörjande på grönsaker men inser att det inte går till 100%. Här finns tips på hur man bygger upp en kompost, hur man gör en djupsäng mm men det finns också en del recept. Ett kapitel handlar om kött, om att det klimatsmartaste köttet man kan äta är uttjänta värphöns! Vidare handlar boken om får, fisk, äppeln och .......snus..... ja, han gör faktiskt sitt eget snus ;-)



Det som fick mig intresserad av boken och som gjorde att jag fortsatte läsa den, ord för ord var en av meningarna i början av boken där han skriver om anledningen till varför han ville göra boken: "Jag vill berätta hur skönt jag har tyckt det varit att gå igenom en Liedl-butik och känna: ha, ha, jag behöver inte era tomater, jag har egna hemma!"

Just sådär känner jag ofta när jag går genom affärernas grönsakdiskar: jag behöver inte era oekologiskt odlade grönsaker, jag har mina egna supergoda! Vilken härlig känsla det är!



Jag kan absolut rekomendera boken, Stefan skriver med glimten i ögat. Det är absolut ingen traditionell odlingsbok så vill du ha exakta tips på hur man sår diverse grönsaker så är inte detta rätt bok för dig men vill du läsa en trädgårdsbok med ett leende på läpparna hela tiden (ja, förutom kapitlet om när han nackar en tupp då förstås) då ska du införskaffa "Stefans lilla gröna".

Kommentarer

  1. Kul med en bok som vinklat lite annorlunda, men ändå på det rådande hållbarhetstänket!

    SvaraRadera
  2. Oh, vilken fin blogg du har. Jag blir hungrig, när jag läser alla "goda" inlägg! :)

    Jag gillar Stefan´s musik. Han är lite speciell och är hans bok i samma stil, gillar jag nog den också. Trots att jag inte odlar grönsaker! ;)

    SvaraRadera
  3. Den här boken visste inte jag fanns. Kan tänka mig att den är skön. Den ska jag köpa till en väninna, som jag vet kommer älska den.

    SvaraRadera
  4. Har sett han på tvn flera gånger, en riktigt skön typ. Synd man inte har möjlighet att odla eget, kan tänka att det är en skön känsla det där...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar