Mjuk pepparkaka med lingonsylt


Idag på första advent så har vi bara varit hemma och myst. Åkt pulka, byggt snölykta och bakat mjuk pepparkaka.....och ätit den såklart ;-)

Den jag brukar göra innehåller lingonsylt, min egen hemgjorda och så här gör jag:

Ingredienser:
3 st ägg
3 dl strösocker
1 dl lingonsylt, rårörd
2 dl vispgrädde
50 g smör, smält
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
2 tsk kardemumma
1 krm nejlika
1 tsk ingefära

Gör så här:
Sätt ugnen på 200°. Smörj och bröa en avlång 2 liters form. Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt lingonsylt, grädde och smör. Blanda varsamt.
Blanda mjöl, bakpulver och kryddor. Sikta ner blandningen och rör tills allt är blandat. Häll smeten i formen.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 40 min tills den är torr när du provar med sticka. Täck ev med bakplåtspapper om den ser ut att bli mörk mot slutet av gräddningen. Låt kakan svalna i formen innan den stjälps upp.

Kommentarer

  1. Ni ser ut att ha haft en härlig första advent, Martina! Och tack för fina receptet:) Låter riktigt smarrigt!
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Så mysig advent ni har haft!
    Din stjärna var jättefin.

    SvaraRadera
  3. Mjuk pepparkaka är nästan godare än vanlig pepparkaka. Det ser supergott ut verkligen!

    SvaraRadera
  4. Receptet låter helt underbart gott så det ska jag ta och testa nu i jul. Funderade på att göra cupcakes av det vilket borde fungerade va? :-D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar