Fläskfilégryta med örter



Nu börjar jag bli bättre ifrån min halsfluss, tur att det finns penicillin, har inte varit såpass pigg så jag har lagat mat dock, den här rätten gjorde jag i helgen, innan jag blev sjuk.

Den här goda fläskfilégrytan fick jag inspiration till genom ett recept av Leif Mannerström. Han kallar receptet "Sauté på fläskfilé med örtsås" men jag som knappt vet vad "sauté" är och dessutom har ändrat en del på receptet kallar den helt enkelt "Fläskfilégryta med örter", enkelt och bra ☺.

Kantarellerna jag använder mig av i receptet är såklart egenplockade ;-), har ju skogen (skog och skog, skogsdunge kanske är rätt ord) runt hörnet så här blir det inga köpekantareller inte!

Ingredienser:
700 g fläskfilé
smör
salt och peppar
kantareller, ca 3 dl rensade
1 gul lök
2 dl vispgrädde (går såklart bra med matlagningsgrädde också)
2 dl matlagningsyoghurt
2 msk kalvfond
1 msk dijonsenap
2 msk vardera av hackad gräslök, persilja och timjan
1 st citron

Börja med att putsa fläskfilén och skär i ca 1 cm tjocka skivor. Salta och peppra skivorna och bryn i smör i en stekpanna tills dom fått lite färg. Ta upp och lägg åt sidan.

Hacka löken och bryn den ihop med kantarellerna (mina kantareller var redan förstekta eftersom jag tog dom från frysen). Slå på grädde, yoghurt och buljong och låt småputtra någon minut.


Smaksätt med dijonsenap, örterna och pressad citronsaft. Lägg tillbaka köttet och låt allt bli varmt och genomstekt. Servera med ris och lite mer färsk gräslök.



/Martina ☺

Kommentarer

  1. Hej detta var mycket gott och enkelt tack!! / Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar