Dags att plantera vitlöken!


Ja, nu är det verkligen hög tid att plantera vitlök om ni inte har gjort det ännu. Jag satte min vitlök i helgen som gick. Det blev ca 160-180 st klyftor som hamnade i jorden denna gången.

I år har jag valt 5 olika sorter:
Thermidrome
Viola francese
Sabadrome
Sprint
Rosso di Sulmona

Den observante kan se att jag har skrivit helt fel namn på vitlöken i mitten. Den är köpt hos Anna på Gourmetgarage och hon har italienska vitlökar. Mitt problem blev att när jag skulle skriva namnet på namnpinnen så hade jag glömt av vad den hette, jag ryckte snabbt åt mig paketet och skrev ner det jag tyckte såg ut som ett namn....vilket det ju förstås inte var. Fick reda på av Anna att sorten heter Rosso di Sulmona och inte Bulbi da trapiano eftersom det betyder "lök för plantering" ;-) Ja, ja, även den bäste kan göra fel, tack för rättelsen Anna!! :-)

När jag odlar vitlök så ser jag till att jorden är väl gödslad, tillsätter lite skön kompost, benmjöl och vedaska, det blir mumma för vitlöken. Trots att jag gjort så här förr om åren (allt enligt Åke Truedssons vitlökshäfte, Åke är expert på vitlök) så tycker jag aldrig att jag får tillräckligt stora vitlökar vilket är lite trist. Dom kommer iallafall upp och blir sanslöst goda vilket ju är huvudsaken.



Vitlöken ska ner ca 6 cm i jorden och jag har ett mellanrum på ca 15 cm mellan klyftorna och 20 cm mellan raderna. Det går faktiskt att sätta vitlöken även till våren men då blir dom dock mycket mindre och klara senare.

Så, iväg med er nu ni som har glömt att köpa sättlök!!

Kommentarer

  1. Tack för tips! Vad skulle jag göra utan dig?
    :-)

    SvaraRadera
  2. WOW - jag viste inte det. Jag ska gå och odla nu.

    SvaraRadera
  3. Ser ut att bli mycket vitlök i dina recept nästa år :)
    Varma hälsningar från Turkiet

    SvaraRadera

Skicka en kommentar