Självplock av majs


Häromdagen var jag på Bärby självplock igen och plockade bland annat majs. Dom hade rad efter rad av majs och så gott som alla kolvar var mogna, kändes som man gick i en djungel därinne!



I affären där jag handlar brukar man kunna köpa 3 st färska majs för ca 15-20 kr, här köpte jag 10 st för ca 40 kr vilket ju är väldigt billigt. Perfekt att frysa in inför vintern!

Senare på kvällen så grillade vi majsen. Jag förkokade den i 5 min, tycker den blir lite mjukare på det sättet, färsk majs är ju mycket hårdare än konserverad men väldigt söt och god. Låt den gärna ligga på grillen en stund men se till att den inte blir allt för svart vilket är lätt hänt ;-)



Vad föredrar ni....färsk majs eller konserverad??

Kommentarer

  1. Mums! Jag kanske ska grilla mina istället för att bara koka?

    SvaraRadera
  2. åh, jag föredrar helt klart färsk majs! det är något av det godaste som går att grilla, tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Föredrar absolut färsk majs, grillar det ofta på sommaren!

    SvaraRadera
  4. Färsk absolut! När jag gick i låg och mellanstadiet hade jag med majskolv till skolan istället för frukt och åt rå. Minns att jag tyckte det var jättegott. Undrar om jag fortfarande hade tyckt det?

    SvaraRadera
  5. Färsk majs e absolut mycke godare :) brukar steka den eller grilla utomhus.

    SvaraRadera
  6. Vad häftigt med majsplock!Nu känns det som jag vill bo söderut!Avis på din chili också min blev bara pannkaka i år och dessutom har trasten ätit upp flera plantor, helt sjukt!
    Ha det fint/Karin

    SvaraRadera
  7. Riktigt gott! Men om ni är i skåne så måste ni vara på ivö! Det finns asgott majs där! Testa den här sidan! www.oskarsmajs.blogg.se

    SvaraRadera

Skicka en kommentar