Middag på restaurang Basement

I torsdags firade jag och sambon 1 års förlovning genom att gå ut och äta på stan. Nu för tiden blir det inte så mycket av den varan så vi bestämde oss för att välja en riktigt bra restaurang och valet föll på Ulf Wagners restaurang Basement. På Basement jobbar Gustav Trädgårdh som ju vann Årets kock i år.

Vi valde en färdigkomponerad meny som bestod av 4 st rätter. Här kommer lite bilder och jag försöker minnas så gott det går vad allt var som dök upp på tallrikarna ;-)

Vi fick först något som dom kallade en aptitretare som huset bjöd på och som bestod av hummersoppa, fisk och skaldjurskrokett, råbiff med sås på en bit knäckebröd. Mycket gott men jag tror nog att min hummersoppa är snäppet vassare ☺



Förrätten bestod av gravad röding, gravad havskräfta, smörstekta kantareller, löjrom och inlagd djungelgurka. Min första tanke var......äta rå kräfta!!! Men....oj så gott det var, sött och gott. Och allt annat var också riktigt gott.



Första huvudrätten bestod av kummel i vitvinssås och den låg på en bädd av vad jag tror var tunna friterade skivor av kronärtskocksbottnar. Det som även låg under fisken men som inte syns var gröna koraller!! Visste inte ens man kunde äta sådana. Det var även bläckfisk ifrån kattegatt med på tallriken och skivad rödlök. En riktigt god rätt, bläckfisken var supergod och korallen riktigt smakrik faktiskt.



Andra huvudrätten.....här började jag bli lite mätt ;-).....bestod av långkokt anka med persiljerotspuré och palsternacksflarn. På toppen ser ni en äggula som var långsamt gjord i ugnen på låg värme, tror hon sa ca 65 grader i två timmar. Såsen kommer jag inte riktigt ihåg vad det var i den.... Allt var väldigt gott men som jag skrev innan, jag började redan här bli mätt så jag kunde inte riktigt njuta av den goda smaken på ankan. Persiljerotspurén var riktigt god!



Efterrätten.....innan den kom in så fick vi lite andrum så jag hann bli sugen på något sött och gott. Innan den kom in så fick vi en liten "för" efterrätt som bestod av fransk maräng som var rullad i hallon och sedan så doppade hon den i kväve innan vi fick den i handen på en pinne. Väldigt sött och gott, precis vad man behövde efter ankan. Den "riktiga" förrätten bestod sedan av äppelkompott och äppleglass, kolasås men något krispigt över som jag inte riktigt kom ihåg vad det var. Äpplekompotten var sådär, jag brukar inte gilla sådana där grejer men äppleglassen och kolakrispet var riktigt smarrigt.



Allts om allt var det en jättegod middag men på gränsen till för mycket mat, kanske för att man inte fick så mycket andrum mellan tallrikarna. Det är ju alltid kul att äta sådan mat som man själv aldrig lagar hemma. Vi var helnöjda och vi kommer gärna tillbaka!

Kommentarer

  1. Vilken trevlig middag. Men du kanske skulle lära Trädgårdh hur man lagar en hummersoppa. Förhoppningsvis har han lite bloggkoll. Man får hoppas att tillagade koralldjur inte blir någon större hit. Vi behöver dem i haven.

    SvaraRadera
  2. Jesus Amalia, vilken middagsupplevelse! Spännande med rätter som man inte själv skulle få för sig att göra hemma, det gör ju besöket extra speciellt!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar