Inlagda rödbetor



Har du precis som jag massor av rödbetor kvar i grönsakslandet så tycker jag du ska prova att göra inlagda rödbetor. Mycket gott att ta fram när vinterkylan kryper på ;-)



Ingredienser:
1 kg rödbetor
2 dl ättika 12%
5 dl vatten
1½ dl socker
kryddnejlikor



Koka rödbetorna med skalet kvar tills dom blir mjuka. Skölj dom sedan under rinnande kallt vatten och dra samtidigt av vattnet. Skiva dom och lägg i en glasburk.

Koka upp vatten ihop med ättika, socker och ca 7 st kryddnejlikor. Häll över rödbetorna och slå på locket, låt stå svalt. Redo att äta redan nästa dag!



Uppdaterat inlägg från 2010. 

Kommentarer

  1. Vilket sammanträffande. Jag har också inlagda rödbetor, just idag.
    Inte hemodlade, men riktigt fina ekologiska från trakten i alla fall.
    Visst är det gott med nejlikor i.
    Ha det bra i den fina hösten./ Birgitta

    SvaraRadera
  2. Åh, så lyxigt med egna inlagda rödbetor! Det måste vara jättegott. :-)

    SvaraRadera
  3. Jag säger bara en sak: snyggt! :-)

    SvaraRadera
  4. Ska nog ta och köpa lite rödbetor och lägga in! Ser ju så gott ut och lätt sätt att lyxa till en köpt pytt i panna....;)

    SvaraRadera
  5. Detta verkar fantastiskt gott. Jag har faktiskt aldrig lagt in rödbetor utan jag har bara kokat dem och använt i maträtter samt i cupcakes. Rödbetor i cupcakes rekommenderar jag varmt :-)
    Ska absolut testa ditt recept på inlagda rödbetor.

    Tänkte även höra om det är ok att jag länkar till din blogg från min blogg? Vore kul att kunna utbyta idéer :-D

    SvaraRadera
  6. Sara: rödbetor i cupcakes låter gott. Självklart får du länka till min blogg om du víll.

    SvaraRadera
  7. Hej! En fråga. Kan man använda Icas sötströ istället för socker? och hur länge håller i läggningen?

    SvaraRadera
  8. Hej, det tror jag absolut man kan göra, dock kommer den inte hålla lika länge då eftersom sockret är konserverande och det tror jag inte stevia strö är.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar