Tomatmarmelad


Många av er som odlar tomater känner säkert igen er, vad ska man göra med allt?? Finns ju givetvis massor av godsaker att göra men något jag absolut tycker du ska testa att göra är tomatmarmelad.

tomatodling

Den här marmeladen är mycket god, söt och med mycket smak av tomat. Perfekt på en bit digestivekex med brieost på eller en smarrig grönmögelost. Den ska stå ca 1½ timme på spisen och sjuda och under tiden måste man skumma vilket ju såklart är lite pilligt men absolut värt besväret. Testa!!

Ingredienser
1 kg tomater (jag blandade dom olika sorterna jag har i växthuset)
1 kg syltsocker
1 dl honung
skalet och saften ifrån 1 citron



Om du inte vill ha med skalet på tomaterna så får du först ta av det genom att doppa ner de några sekunder i kokande vatten. Jag har gjort den här marmeladen med både skal och utan. För mig spelar det ingen roll om det är skal med.

Skär tomaterna i små kuber. Lägg dom i en kastrull tillsammans med honungen, rivet skal och saft från citronen och sockret. Låt koka upp, skumma av. Låt sedan stå och sjuda i ca 15-20 min och skumma av under tiden.

Häll upp i väl rengjorda glasburkar och låt svalna. Förvara i kylskåp, då håller den ca 6 månader. Denna satsen räcker till 3 små burkar.

tomatmarmelad

Kommentarer

  1. Dedär ser riktit gott ut, måste jag testa bara ja får tag på röda å fina tomater! Spännande kombination med osten, låter intressant tycker jag :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar