Nytt försök på surdegsgrund


Förra hösten så gav jag mig på att göra min första surdegsgrund som var en rågsurdeg. Den höll sig ett tag och jag fick gjort en hel del bröd. Tillslut så "glömde" jag av degen så den stod i kylen och blev dålig. Det har dröjt ända tills nu innan jag gav mig på det igen....denna gången en surdeg av vetemjöl. Receptet kommer ifrån Leila´s kokbok "One more slice". Den stora skillnaden mot min förra surdeg är att denna är mycket mer "rinnig". Får se om det blir annorlunda att baka med den. Försök inleds under dagen ;-)

Så här gjorde jag:

Dag 1
2 dl ljummet vatten
2½ dl vetemjöl
1 msk flytande honung

Vispa ihop alla ingredienserna och lägg i en bunke. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 2 dygn.

Dag 3
1 dl ljummet vatten
1½ dl vetemjöl

Tillsätt vatten och mjöl och vispa slät. Täck igen med plastfolie och låt stå ytterligare 1 dygn i rumstemperatur.

Dag 4
1 dl ljumemt vatten
1½ dl vetemjöl

Upprepa samma procedur under dag 4. Låt stå 1 dygn till, sedan kan du hälla upp surdegen i en glasburk och ställa in den i kylskåpet.

Degen behöver "matas" ca 1 ggr i veckan med lite nytt vatten och vetemjöl.

Kommentarer

  1. Spännande! Jag har misslyckats med mina vetesurar så många gånger att jag lagt ner helt. Rågsurarna jag har är tvärt om, starka och fina, den äldsta är nu 18månader.

    Vilket vetemjöl använder du? Jag testade Saltåkvarns, Änglmarks och de vanliga sorterna med askorbinsyra.

    SvaraRadera
  2. Jag har använt mig av Kungsörnen denna gången. Tidigare använde jag mig av Icas ekologiska.

    SvaraRadera
  3. Vad gör jag för fel för mina surdegsgrunder bubblar så fint men brödet blir platt och reser sig inte alls. Tycker det verkar roligt att göra surdegsbröd men är dock nybörjare.

    SvaraRadera
  4. Susanne: oj vad svårt att svara på. Vet ju inte riktigt vilket recept du följer men några råd kan vara dessa: ta ut surdegesgrunden ur kylen i god tid innan du ska baka. Blanda degen under lång tid. Jäs lång tid, se till att degen reser sig. Hoppas detta kan vara till någon hjälp!

    SvaraRadera
  5. Skam den som ger sig. Har inte hunnit göra någon ny surdegsgrund pga tidsbrist men jag ska prova ditt recept här ovan. Det sista jag provade smakade bra men jäste inte upp till limpor men felet kan vara att jag inte tagit ut surdegsgrunden i tillräckligt god tid. Hur lång tid tror du det behövs?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar