Grillade revbensspjäll med supergod glaze

grillade revbensspjäll
Det här sättet att göra revbensspjäll har jag skrivit om tidigare men det blir så otroligt gott så jag måste tipsa om det igen. Först ska man koka revbenen, sedan lägga på en glaze (och denna glazen är så otroligt god) och sedan ska dom få färg på grillen.

Ingredienser revbensspjäll:
1 kg revben
3 röda lökar
2 st köttbuljongtärningar
2 st vitlöksklyftor
vatten

Häll i vatten i en kastrull, tillräckligt så det kommer att täcka revbenen. Lägg i löken i klyftor, buljongen och vitlöksklyftorna. Låt koka upp, lägg i revbenen och låt koka i ca 1 timme.


Glaze:
2 msk oystersås

1 msk soja
1 msk sambal oelek
1 msk honung
2 msk olivolja
2 pressade vitlöksklyftor
saften av en lime

Blanda ihop alla ingredienser. Ta upp revbenen och pensla på glaze.
Grilla revbenen till dom fått fin färg.



Till revbenen blev det smörstekta bondbönor (igen). Jag ångrar verkligen inte att jag odlade bondbönor, har blivit riktigt frälst på smörstekta bondbönor, så otroligt gott.

smörstekta bondbönor

Gjorde också en enkel grekisk sallad till det hela. Ett glas rött vin och lyckan är gjord :-)


Testa också det här goda receptet på grillade revbensspjäll med rubbing.


Kommentarer

  1. Wow, vilka spjäll. Glazen ser otroligt god ut!

    SvaraRadera
  2. Gud så goda de ser ut de där revbenen! Det vattnas i munnen!!!

    SvaraRadera
  3. Har provat idag 24/12/11, Gratulerar
    för jättegott recept. Glazen är fantastiskt god... Tack!!!

    SvaraRadera
  4. Tack, blev jättegoda!Jag bytte ut oystersåsen mot ketchup då jag inte hade det hemma, hela familjen blev som tokiga i dem:)

    SvaraRadera
  5. Körde dem på grillen en timme med passiv värme på en klotgrill o sen din grymma glaze! Tack för ett suveränt recept!!!

    SvaraRadera
  6. Kul att ni gillar glazen, tycker själv den är supergod och använder den ofta!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar