Coleslaw av nyskördad vitkål



Vi har ett självplock inte så långt ifrån oss och jag brukar göra några besök där per år. Vitkål har jag aldrig testat att odla själv eftersom det tar sådan stor plats så det plockade jag sist jag var på Säve självplock. Dom hade långa, långa rader med olika kålsorter, broccolin verkar vara populärast eftersom det fanns minst kvar av den, vitkålen däremot fanns det mycket av.


Vitkål är ju väldigt gott att tex ha i woken och såklart till pizzasallad men denna gången blev det en coleslaw och så här gjorde jag:

Ingredienser
1/4 vitkålshuvud
2 st stora morötter
1 dl majonäs
1 dl turkisk yoghurt
några skvättar tabasco
flingsalt och lite svartpeppar

Jag tycker det är lättast att använda matberedaren när jag strimlar vitkålen och morötterna, sedan är det bara till att blanda ihop alla ingredienserna.

Servera tex till en bit grillat kött.

Kommentarer

  1. Jag avgudar vitkål. Det är gott, variationsrikt och så gott som gratis. Mer vitkål åt folket! :-P

    (coleslaw har jag aldrig gjort, ska nog prova snart)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset med den inlagda zucchinin - passar utmärkt nu när det formligen sprutar fram frukter. Tomatmarmeladen låt härlig den med!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar