Blåbärssylt




Har faktiskt rätt så mycket blåbär på min tomt och det brukar bli några liter per säsong + en del som går rätt ner i munnen förstås ;-)

Häromdagen så gjorde jag egen blåbärssylt vilket ju faktiskt var väldigt lätt. Jag gick efter ett recept som jag sett Leila göra med vaniljstång i som faktiskt blev riktigt gott!

Ingredienser
1 liter blåbär
1½ dl strösocker
1½ dl syltsocker
½ vaniljstång

Börja med att rensa blåbären och om det behövs skölj av dom. Häll dom i en kastrull tillsammans med ströspcker och syltsocker. Skåra en halv vaniljstång och lägg både frön och skal tillsammans med blåbären. Koka långsamt upp under omrörning och låt koka ca 15 min, skumma och lyft ur vaniljstången.

Häll upp på en väl rengjord och varm glasburk och förvara i kylen.

Jag blev lite orolig för jag tyckte sylten såg så lös ut men efter en dag i kylen så stelnade den och blev perfekt!!

Kommentarer

  1. Men vet du vad, jag måste få berätta en sak för dig apropå blåbär. Innan jag for på sommarkollo åt vi upp sista blåbären från förra året hemma eftersom jag visste att jag skulle fylla på förråden. I min blåbärsskog utfärdades det björnvarning så det blev ingen blåbärsplockning. Surt. Fram tills jag idag tittade i mammans och pappans frys och hittade blåbärsburkar från förra året med mitt namn på. Tur i oturen. Gamla bär är bättre än inga bär alls. Jag tror jag ska koka din sylt på några av dom. Blåbär och vanilj ärn en fin kombo! :-)

    SvaraRadera
  2. Oj då, nä, björnar vill man ju inte stöta på i blåbärsskogen! Kanske dom försvinner när dom ätit sin del ;-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar