Hemgjord flädersaft



Nu blommar flädern för fullt och jag har två stora buskar i min trädgård som förstås ger massor med blomklasar som jag kan göra saft på. Det är jätte enkelt att göra denna saften, har du en fläderbuske i närheten så är det bara att sätta igång. Viktigt dock att det är en "äkta" fläder vilken känns igen på sina flata blomklasar, den andra flädern, druvflädern, har runda blomklasar och den är giftig.

Ingredienser:
ca 30-35 blomklasar
3 st citroner
1½ l vatten
1½ kg socker
50 g citronsyra

Plocka blomklasarna och skölj dom under vatten för att få bort eventuella små kryp. Lägg dom i en stor rostfri kastrull. Skiva citronerna tunt och lägg ihop med blomklasarna.


Koka upp vattnet och häll i socker och citronsyra. Rör runt tills sockret har lösts upp. Häll den varma blandningen över blomklasarna och citronerna. Rör om lite. Lägg på lock och låt stå i 3 dygn. Rör gärna om några gånger under tiden.

Häll upp på väl rengjorda flaskor. Denna satsen räcker till ca 2 ½ liter.

Kommentarer

  1. Flädersaft är verkligen sommar, så fräscht och gott!

    SvaraRadera
  2. Brukar få plocka fläderblommor hos min granne och gör en sats varje sommar. I Hallnd där jag var tidigare i veckan växte det fläder överallt.

    SvaraRadera
  3. Flädersaft är verkligen läskande och gott!

    SvaraRadera
  4. Oj vad gott! Jag är verkligen helt tokig i flädersaft :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar