Två olika sorters pizza


Vi gjorde hemlagad pizza igår. Två olika sorter blev det denna gången. Båda blev goda men den ena var riktigt, riktigt lyckad. Den bästa jag har gjort tror jag ☺.

På den första pizzan (den godaste) började jag med ett lager tomatsås, sedan 4 sardeller på, jag la över en mozzarellaost i bitar, skivad italiensk salamai, delade körsbärstomater, oliver och torkad oregano. In i ugnen på 225 grader i ca 17 minuter. Sedan när jag tog ut pizzan så klickade jag över hemlagad pesto och strödde över ruccolasallad.


På den andra började jag med tomatsåsen, sardeller, skivad röd lök, riven ost, salami, oliver och körsbärstomater. In i ugnen på 225 grader i ca 17 minuter. Lägg sedan över getost i bitar och ruccolasallad.

Vi gjorde en stor pizzadeg som räckte till två stora pizzor:
1 pkt jäst
5 dl ljummet vatten
4 msk olivolja
4 krm salt
ca 13-14 dl vetemjöl

Lös upp jästen i ljummet vatten, tillsätt salt och olivolja. Använd sedan elvispens degkrokar och vispa i vetemjölet lite i taget. Låt jäsa under bakduk i ca 1 timme.

Pesto:
2 dl basilikablad
1½ dl olivolja
30 g pinjenötter
en näve riven parmesanost
2 pressade vitlöksklyftor
flingsalt och svartpeppar

Mixa allt utan vitlöken och kryddorna i en mixer. Häll över i en skål och pressa i vitlöken, salta och peppra

Kommentarer

Skicka en kommentar