Kycklingwok med kokosmjöl och röd currypasta


Att woka blir alltid gott, specillt nu när jag fått en ny wokpanna också. Igår blev det kycklingwok med diverse grönsaker, kokosmjölk och mycket röd currypasta. Brukar använda mig av både torkade limeblad, rivet limeskal och saften från en lime i woken, blir riktigt fräscht och gott!

Ingredienser:
5 st kycklingfileér
blandade grönsaker, tex morötter, broccoli, röd lök mm mm
2 burkar kokosmjölk
några torkade limeblad
rivet skal från en lime
saften från en lime
röd currypasta
några skvättar fisksås
ca 1 msk ostronsås

Börja med att woka kycklingen i olja i en wokpanna, salta lite grann, lägg även i currypastan och låt den bryna med. Ta ur kycklingen och lägg den åt sidan. Fortsätt att woka alla grönsaker, dom hårdaste först (morötter och broccoli). Tillsätt kokosmjölken, limeblad och saft, fisksås, ostronsås och mer currypasta. Lägg i kycklingen och blanda runt.

Låt stå och puttra en stund, under tiden kokar du riset.

Kommentarer

  1. Mums, vad gott det låter! Det tipset tar jag gärna till mig. Den lite varmare säsongen är wok-säsong för mig, eftersom jag helst wokar utomhus på landet där jag har en kraftig wokbrännare som drivs med gasol. Dags att ta fram den.
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Mums! Jag älskar thaimat med wokade grönsaker. Det är en stående favorit! Du har fått en länk från min blogg förresten :-)
    Kram Karin

    SvaraRadera

Skicka en kommentar