Citronkyckling med kronärtskocka och paprika


Det här receptet har jag hittat i en tidning som heter "Laga lätt" men jag har gjort lite ändringar. Den var väldigt enkel att göra och den går att förbereda om man tex vill ha den på ett kalas. Jag använde mig av färska kycklingben och kycklinglår. Till detta så serverade jag en väldigt god pastasallad med risoni, receptet kommer i nästa inlägg.

10 portioner:
2 kg kycklingben

Marinad:
2 burkar inlagd kronärtskocka
1 burk grillad paprika
saft från 3 st citroner
1 dl olivolja
2 msk kycklingfond
4 pressade vitlöksklyftor
2 msk torkad oregano
salt och peppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg kycklingbenen i en stor ugnsform.

Skär kronärtskockan och paprikan i grova bitar. Blanda med dom övriga ingredienserna i marinaden. Häll marinaden över kycklingen och blanda runt. Hit kan man förbereda.

Sätt in formen med kycklingen i mitten av ugnen i ca 40 min. Strö gärna lite oliver över vid servering.

Mycket smaskigt!! Pröva!

Kommentarer

Skicka en kommentar