Vit chokladglass


Igår så gjorde jag en variant på vaniljglassen jag gjort tidigare, jag tillsatte smält vit choklad och krossad Daim. Mycket gott! Går såklart att göra med brun choklad också. Nästa gång ska jag nog testa att göra glassen med min favvochoklad i, Fazers salmiakchoklad, vad tror ni om det ☺?

Ingredienser till ca 1 liter:
1 vaniljstång eller ca 2 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 dl florsocker
3 dl vispgrädde
100 g vit choklad
ca 10 st Daimchokladbitar

Börja med att smälta den vita chokladen över ett vattenbad.
Dela äggen i gulor och vitor. Vispa vitorna till ett hårt skum, man ska kunna vända bunken upp och ner utan att det rinner ut. Vispa äggulorna ihop med florsockret i en annan bunke. Sikta helst ner florsockret för annars blir det lätt klumpar. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna och blanda det i äggsmeten eller så tar du vaniljsocker. Vispa vispgrädden. Blanda vispgrädden med äggsmeten,i med äggvitorna och till sist vänder du ner den smälta chokladen. Hacka Daimbitarna så det blir som ett kross och blanda ner i smeten. Har du en glassmaskin så lägger du smeten i den och kör i ca 30 min, sedan lägger du den i en bunke och in i frysen. Har du ingen glassmaskin så går det bra ändå, lägg smeten direkt i en bunke och frys in smeten i ca 2-3 timmar.

Jag serverade glassen ihop med lite blandade sommarbär, sååååå gott!

Kommentarer

  1. Det där ser syndigt gott ut!

    Nu blev jag hungrig, ska strax laga middag. Idag ska jag fotografera min mat och lägga ut recept på internet - länge sedan jag matbloggade. Kolla gärna in om några timmar!

    SvaraRadera
  2. Men herregud vad gott det där lät!

    SvaraRadera
  3. SV: Du borde testa dem om du ser dem! Var som sagt första gången för mig i lördags ochd e var riktigt goda :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar