Uppiggande apelsin/morots drink


Köpte mig ett helt lass med blodapelsiner igår, dom är förstås goda att äta som dom är men något som jag tycker mycket om är att köra dom i råsaftcentrifugen tillsammans med andra frukter eller grönsaker.
Idag valde jag blodapelsinen ihop med morot. Mums, mycket syrligt och gott, känns som man får en liten energikick efter man druckit upp den, kan ju behövas i dessa tider.

Jag tog 4 st apelsiner och 2 st rätt stora morötter, det blev ett glas.
Man kan egentligen blanda i det man har hemma, äpple, päron, ananas, mango.....

På tal om morötter, var det någon som såg "Solens Mat" häromdagen? Det handlade bl a om en kille som odlade ekologiska blodapelsiner, när han delade dom var dom alldeles röda, såg så smaskiga ut! Han förklarade att varför dom blir så intensivt röda är att på Sicilien så är det så stor skillnad på dag och natt temperaturen, kunde skilja 14 grader. Blodapelsinen utvecklar då pigmentet anthocyanin, som ger apelsinköttet dess röda färg.

Önskar man kunde köpa dom här hemma......
Enligt Johanna som är en svensk tjej som bor på Sicilien så kommer det kanske snart att gå att köpa ekologiska blodapelsiner i Sverige......den som lever får se!

Kommentarer

  1. Verkligen gott med blodapelsin och morot ihop! Brukar också göra fruktdrinkar och också ta i äpplen i. Då känner man sig supersund ;-) Prenumererar på Årstiderna ekologiska låda och har någon enstaka gång fått med blodapelsiner. Smakar underbart!

    SvaraRadera
  2. Å, jag tog också fram min råsaftcentrifug igår och gjorde morotsjuice. Så himla gott! Jag har fortfarande enorma mängder med morötter i kylskåpet efter skörden men det är ju ingen belastning när man får så god juice av dem. :-)

    SvaraRadera
  3. Så gott!! Japp, det blir mitt mission, Sicilianska apelsiner i Sverige. Dock är blodapelsiner väldigt känsliga. efter en dag blir de mjuka och många konsumenter väljer då bort apelsinen. Men den går att äta likabra ialf.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar